FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Klippan

Jan Krantz     



Hej
Jag undrar var Klippan ligger ?
Har alldrig hört det namnet förr
fast jag är göteborgare
Vid fiskhamnen ?
Skulle vilja se den Svarthuvad mås.
Hjälp mej.

2005-12-21 11:56:23


Björn Dellming     



Det ligger precis öster om Älvsborgsbrons södra fäste, mellan bron och restaurangen Sjömagasinet. Den håller till med skrattmåsar vid en liten stenstrand. Du kommer lättast dit genom att köra till slutet av Banehagsgatan. Kika på en karta över området, t.ex på www.eniro.se

2005-12-21 12:19:55


Niklas Aronsson     



Lite Göteborgiana är kanske på sin plats. Klippan är ett gammalt namn och syftar på det berg där Älvsborgs fästning låg, vilket idag innebär snett bakom Novotel. Svenskar och danskar stred om området under flera hundra år. Vid två tillfällen tvangs svenskarna betala en lösensumma för att få tillbaka fästningen, den så kallade Älvsborgs lösen. Det här var 1570 och 1616. Så småningom byggdes Älvsborgs nya fästning längre ut i inloppet. Av den gamla fästningen finns inte så mycket kvar, men några fundament kan man i alla fall se på. Under den tid då Ostindiefararna for till Asien hade Klippan sin glansperiod. Det var härute som fartygen ankrade. I det som idag är Klippans Kulturreservat finns bland annat en gammal världshusbyggnad, ett gult hus, där Jacob Wallenberg åt en sista måltid innan han äntrade båten till Kanton 1769. Han skrev sedermera en bok om resan, där måltiden beskrivs - Min son på galejan.

2005-12-21 12:34:16


Jan Krantz     



Hej
Tack Björn och Niklas för hjälpen,
nu vet jag vad klippan ligger.
VH Janne. K

2005-12-22 07:53:56


Aimon Niklasson     



Ovanstående diskussion är ju väldigt trevlig och skapar kontakt mellan människor ( och med svar efter 23 min!) men lite snabbare sätt och ett sätt att kolla lokaler som går fortare än att zooma in sig på Svalans karta vore att göra som Skofs motsvarighet till Västkustobsar att man i rapporten gör lokalen (som har ett lokalid) klickbar och så kommer lokalen upp mitt i en ganska bra karta.
Ex har Lunds reningsdammar följande länk

http://www.artportalen.se/birds/lokal_info.asp?lokalid=1682

Några synpunkter på detta??
Sen vet nog alla var Prästabäcken ligger!

2006-01-10 11:15:09


Magnus Unger     



Detta har vi haft planer på att fixa men så har det kommit annat emellan och så har man glömt av det.

Nu tog jag dock tag i det och fixade det, nu går lokalen alltid att klicka på vid obslistningar på startsidan och observationssidan.

2006-01-10 12:04:06


Björn Dellming     



Grymt Magnus!!!! :)

2006-01-10 12:24:04


Magnus Unger     



Ändrade funktionen lite, trycker man på lokalnamnet kommer man nu till kustobsars karta med endast aktiv lokal markerad, därifrån kan man klicka på länken "Visa lokal i svalan" för att komma till svalans visning.

Detta för att lokalen på svalan var för mycket inzoomad så det var svårt att få en överblick var det var nånstans, sedan kan man klicka vidare för mer detaljer.

Man kan även komma åt svalans info direkt genom att hålla nere Ctrl-tangenten samtidigt som man klickar på lokalnamnet.

2006-01-10 15:49:51


Aimon Niklasson     



Jättebra och dessutom med sista ändringen kan man kolla vad lokalerna heter i närheten för att ex välja och snabbt kolla in vad grannlokalerna heter. Dessutom finns koordinatsystemet med och fortfarande kan man med svalans mer inzommade karta se kurvkartan vilket gläder en gammal orienterare och hjälper en att se höjderna i landskapet.
Detta tycker jag var ett riktigt lyft!

2006-01-10 19:02:20


Magnus Unger     



Tyvärr syns bara de lokaler runt omkring som det finns obsar på den aktuella dagen, och inte alla lokaler som är inlagda i Svalan.

2006-01-11 11:39:35

 
Aimon Niklasson     



Inser att det var ett önsketänkande!
Det är kanske svårare att fixa och kanske är det bättre att se till att det blir en bättre inzoomningskarta i Svalan. På landet har jag bara telefonmodem och där blir den nästan en insomningskarta i stället.
Funktionen att snabbt kunna kolla vad lokalerna heter intill tror jag dock skulle vara av stort värde och även att se vad som är huvudlokal och underlokaler (kanske kan dom ha olika färg).
Detta är förståss ingen kritik för det är ju väldigt bra som det nu är och kanske är det inte bara ett önsketänkande?



2006-01-11 12:19:29



Svara på
detta inlägg