FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Fiskmås andra vinterdräkt

Aimon Niklasson     



Fotograferade några fiskmåsar idag på en bakgård i Majorna och när jag såg bilderna och läste i PJ Grants Gulls blev jag lite konfunderad.
Hur vanligt är det med markerade svarta fläckar längst bak på stjärten hos vår ras av fiskmås i andra vinterdräkt?
Sen ruggning på grund av sjukdom eller annan orsak kan väl vara en orsak men enligt Grant (hade bara 86 års hemma) stämmer det också på rasen brachyrhynchus och i så fall hur skiljer man dom åt??
Intuitivt trodde jag att vår ras av fiskmås kunde se ut så i andra vinterdräkt men hur är det egentligen?
En bild finns på nätet.

2006-01-06 21:58:44


Kristoffer Nilsson     



Hej Aimon!

Jag skulle vilja påstå att att det är ganska sällsynt att fiskmåsen har en liten del kvar av det mörka stjärtbandet från den första sommardräkten i den andra vinterdräkten. Kanske någon annan kan kommentera det? Jag vill minnas att jag har sett någon sådan individ. Jag kan dessvärre inte ge dig några säkra tips på hur du skiljer ut en brachyrhynchus i andra vinterdräkt. Klenare näbb kanske, och hur lätt är det att avgöra med trolig individuell variation... ;) Nej, jag vet inte. Någon annan kanske kan hjälpa dig med det också? Må väl!

2006-01-07 20:19:12

 
Andreas Hagström     



Här är två länkar till identifiering av brachyrhynchus kontra canus.

http://www.geocities.com/RainForest/Canopy/6181/brac_d.htm

http://www.geocities.com/RainForest/Canopy/6181/canu_d.htm

...och Aimon, den har väl för mörk mantel för att vara en ringnäbbad mås?!


2006-01-08 12:24:24



Svara på
detta inlägg