FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Svarthättor.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Jag har inte lyckats se någon svarthätta i år, men det verkar vara en hel del svarthättor som har övervintrat. Om man gör en snabbkoll på Svalan så är det fler svarthättor rapporterade i år, bara i Göteborgstrakten, än vad det brukar vara på hela Västkusten ett normalt år i januari (jag reserverar mig för att jag kan ha gjort dubbelräkningar).

Vad beror detta på, tror ni? Beror det på den milda hösten eller är det bara så att fler svarthättor har upptäckts i år eller finns det andra samband och teorier? Må väl!

2006-01-30 23:48:29


Uno Unger     



Januari i år har på Västkusten mer snö och lägre temperatur än normalt de senaste vintrarna. Jag tror att ju svårare det är för svarthättorna att hitta mat ute i naturen, desto fler kommer fram till platser med fågelmatning. Alltså fler svarthättor ses när vintervädret blir kärvt.

2006-01-31 06:50:56


Kristoffer Nilsson     



Ja, det känns troligt att det kan påverka dem. Tack för svaret.

2006-01-31 14:01:40

 
Magnus Unger     



Kanske en tillfällighet, men kylan har inte resulterat i fler besök av svarthättan på min fågelmatning.

Under november månad när det fortfarande var snöfritt såg jag en hona vid ett par tillfällen i grannens äppelträd. Och en gång i december, även då när det inte var nån snö, såg jag en hane i min trädgård en hel dag, den åt lite allt möjligt, solrosfrörester på marken, olvonbär som satt kvar på en av mina buskar samt att den åt på ett utslängt äpple på marken.

Sedan dess har jag inte sett skymten av svarthättor fastän det varit riktigt mycket snö och kallt, kanske är dom på nån matning i närheten där förutsättningarna är bättre?

2006-01-31 20:16:41



Svara på
detta inlägg