FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Skum korsnäbb

Håkan Nilsson     



I går ute på Fjärehals (Onsala) höll det till en flock på ca 25 mindre korsnäbbar. Bland dessa fanns en utfärgad hane med stora vita vingband (upp till 5 mm breda). Vid första anblicken såg den ut som en klockren bändel. Fågeln sågs på nära håll tillsammans med andra korsnäbbar, varav flera utfärgade hannar. Jag kunde inte uppfatta att fågeln med vingband hade någon avvikande röd färg jämfört med de andra. Vidare tyckte jag inte heller att fågelns kroppsform eller näbbform avvek. Flocken var tämligen tystlåten, men hördes locka vid något tillfälle. Något bändelläte hördes dock aldrig. Tror själv att det är en mindre korsnäbb, men frågan är, kan dom ha sådana bändellika vingteckningar?



2006-02-13 11:17:34

 
Kristoffer Nilsson     



Hej Håkan!

Jag har vid några tillfällen sett mindre korsnäbb med utvecklade vingband. Om de varit så kraftiga som 5 mm vill jag dock låta vara oskrivet, men mindre korsnäbbar kan definitivt ha vita fält på vingarna. Hur vanligt det är vet jag dock inte, men med tanke på att man ser det så sällan som man gör så är det nog inte väldigt vanligt i alla fall. Må väl!

2006-02-13 13:32:16



Svara på
detta inlägg