FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Lexby våtmark/Madbäcksdammen

Uno Unger     



Den tidigare i Svalan till Lexby våtmark, Björlanda döpta lokalen, har jag idag döpt om till Madbäcksdammen, Björlanda. Vid besök där igår fann jag en besöksparkeringsplats med en stor infomationstavla, där lokalen kallas för Madbäcksdammen på tavlans karta. Lokalen kan säkert vara värd ett besök - rätt som det är står det kanske en rallhäger vid dammen.

2006-05-19 09:27:24


Magnus Unger     



Eller varför inte en tereksnäppa, det är verkligen dags för en sån i Göteborg igen.

De tidigare fynden i Göteborg är följande:

Björlanda kile 29-30/8 1970
Galterö 29/5 1982

Kanske har jag glömt något fynd?

2006-05-19 11:21:04


Matserik Eriksson     



Hej! Var exakt ligger dammen??? har någon en liten vägbeskrivning vore det tacksamt.

Är det längs Osbäcken???

2006-05-19 15:57:56

 
Johan Svedholm     



Goddagens! Dammarna (det rör sig om åtminstone 4-5 små dammar) ligger mycket riktigt nära Osbäcken, närmare bestämt längs Madbäcken som kommer uppifrån Alleby, strax innan denna rinner ut i Osbäcken.

Lättast tar man sig till denna lokal genom att svänga av Björlandavägen mot Alleby, strax V om korsningen med Hisingsleden. Efter någon km delar sig vägen, åt höger är det skyltat mot Alleby. Här håller man i stället vänster, och efter ytterligare några hundra m, vid gamla Woodcocks MC (dom har bytt namn till något betydligt töntigare nu, minns inte vad... dom tycks också tagit ned skylten "Varning - lekande knuttar" som förr förgyllde ens exkursioner i Lexbyområdet) ligger parkeringsplatsen till dammarna på vänster hand.

Alternativt svänger man av Kongahällavägen strax N om Skra Bro, också mot Alleby, och efter en dryg kilometer kommer man till samma parkering fast från andra hållet. Som genom ett trollslag ligger den dock nu på höger sida vägen istället.

Dammarna är relativt nyanlagda, och ingår väl såvitt jag vet i ett EU-projekt som syftar till att rensa upp och rena Osbäcken med tillflöden. Dammar har också anlagts vid Klare mosse och Kålseredsbäcken (och kanske något mer ställe?). Man har också rensat den kraftigt igenvuxna Osbäcken från vass längs vissa sträckor.

Gött att EU finansierar raritetsmagneter i Götet...

2006-05-19 17:04:01



Svara på
detta inlägg