FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Nattliga läten

Daniel Gustafsson     



Hej!

jag var ute och skådade en del i natt, och kom till slut till det där lilla berget som står som en ö i hagarna vid Öxnäs. Det var inte så mycket fågel igång just då, men under den första halvtimmen jag var där hörde jag ett för mig helt okänt läte: ett upprepat pipande i stil med si-si-si i samma takt som när en lastbil backar (jag trodde först att det var det), men med vart fjärde pipande utelämnat. Fågeln tycktes hålla till ganska nära älven, men tycktes röra sig en del så att den ibland hördes framför Lagmansholmen och ibland mycket långt uppströms. Jag antar att det är en sorts vadare, men det var alldeles för mörkt för att se något, och alldeles för fuktigt och kyligt för att jag skulle orka sitta kvar och vänta på soluppgången.

Dessutom: för de som aldrig kollar gårdagens obsar (eftersom jag var så väldigt sen idag med att skriva in dem) vill jag upplysa om att jag hade vaktelspel vid Bärby igår.

2006-06-12 16:43:33



Svara på
detta inlägg