FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Mystiska ljud i natten

Niklas Aronsson     



Som vanligt när man är ute och nattsångarlyssnar hör man konstiga ljud.
Förutom skällande rävar, kärrsångare och kattugglors skri hörde jag, Jonas Knape och Roger Eskilsson två ljud vi inte kunde placera:
1. Vid Gamla Sörredsvägen där vi fann en kattugglehäckning hördes också ett knarrande ljud som lite grann förde tankarna till en nattskärra, men lätet varade bara några sekunder i stöten och var grövre. Kan det vara en vanlig groda? Biotopen var busklandskap med insprängda åkerlappar.
2. Vid Lagmansholmen hörde vi ett två-tre-stavigt läte som lät typ "kuck-luck", lite avlägset i längd och rackt som vaktel emellanåt, men mer variabelt och skärande och högre i tonen. Lätet försvann snabbt bort och vi tror att ljudet i alla fall måste komma från en fågel, eftersom den måste ha flugit korta låga flygturer. Vi har funderat på vaktel eller rapphöna, hur låter deras kontaktläten egentligen?

2006-06-30 10:24:52


Magnus Unger     



Som vanligt är det väldigt svårt att gissa när någon försöker förklara ett läte med ord :)

1. Stinkpadda låter ganska likt nattskärra, dock vet jag inte om det kan finnas på Hisingen men den finns på flera öar i norra skärgården framförallt Rörö.

2. Vaktel har jag hört spela på sträck och även under kortare lokala förflyttningar i luften det har dock ändå alltid låtit som vanligt. Förutom detta har jag även hört ett svagt ringande läte från stötta vaktlar men det kan man nog inte höra på längre avstånd än 20 meter. Rapphönan borde ju ha liknande läten de man hör när man stöter dem eller som spellätet så den känns inte trolig. Har ni funderat på Rörhöna?

2006-06-30 10:37:50


Niklas Aronsson     



På Roches samling finns en massa rapphöneläten och en del lät rätt likt. Nä rörhöna har vi inte tänkt på faktiskt. Kanske.

2006-06-30 10:48:03


Niklas Aronsson     



I serien Pinsamma magplask i fält av Niklas Aronsson kan jag meddela att jag till och med (och det är det bara (tror jag i alla fall) Pär Lydmark som vet) lagt in trana, hörd, från Hökälla, men av någon okänd anledning insett att det måste ha varit en rörhöna när jag kom hem! Ringde snabbt till Pär som tog bort min "trana".
Lyssnade på Rochés inspelning av rörhöna och förutom dess osannolika väl utförda härmning av trana på vingar så stämmer en hel del in på vår mystiska fågel från i natt. Så vi håller alla tre (Jonas, Niklas och Roger) en krona på att det faktiskt var en tran..nä rörhöna.


2006-06-30 15:41:11


Magnus Unger     



Ja rörhönan har en del skumma läten för sig :)

Hur har det gått med läte nummer ett, några nya ideer?

2006-07-03 13:43:29


Niklas Aronsson     



På A svarar vi vanlig groda och på B svarar vi rörhöna.

Jag har lyssnat på nätet och menar att vanlig groda är den som kommer närmast, lätet var inte så långvarigt och kvirrande som hos stinkpadda utan mer kortvarigt knorrande som hos vanlig groda. Jag åkte förbi under dagtid och såg att det var en liten sankmark varifrån ljudet kom.
Har ingen aning om hur vanlig vanlig groda är, eller om vanlig groda ens kan vara ovanlig då den ju är vanlig groda. Trots allt är ju ovanligare grodor vanligare än vanliga grodor.

2006-07-03 15:54:00

 
ingemar johansson     



Hej!

Återkommen från den dalsländska slättbygden med vaktlar och enstaka varnande storspovar. Varnande storspov har ett läte som kan föra tanken till vaktel (om man inte hört vaktel tidigare utan läser sig till lätet), men mest påminnande om en rörhöna. Men biotopen kanske är helt fel?

Hälsningar

Ingemar JOhansson

2006-07-23 20:02:03



Svara på
detta inlägg