FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Örnvråk

Magnus Lundström     



Jag skulle gärna vilja veta vad som sägs om örnvråken i brevduvan. Vad talar emot örnvråk? Hur upplevs den i flykten, storlek av folk som sett arten innan? Tyvärr ingen erfarenhet av arten innan. Studerat fågelguiden och Raptors of the world, tycker nog att en del stämmer in. På club300:s hemsida ser det dessutom ut som olika ind. Buteo fotats då dräkterna inte ser lika ut eller är det bara bilden och ljuset som luras.

Magnus



2006-07-18 20:24:07

 
Magnus Unger     



Det är nog bara bilden och ljuset som luras på club300 det skall vara samma fågel som fotats hela tiden.

Snacket på duvan är som följer:
Saker som pekar mot örnvråk är nog det mesta i dräktteckningen medans proportioner pekar lite mot örnvråk.

Det troligaste är en avikande ormvråk kanske med östligt ursprung. Dräktmässigt stämmer fågeln väl in på Stäppvråk (vulpinus) men det finns uppgifter om att fågeln är större än ormvråk och då stämmer ju inte det så bra på Stäppvråk. Kanske kan det vara en ännu östligare form av ormvråk eller kanske en storvuxen intermediär form mellan buteo och vulpinus.

Jag har iaf svårt att tänka mig att det är en ren örnvråk med tanke på att det är så mycket som inte stämmer i dräkten.

På duvan har det också diskuterats DNA eftersom några fjädrar samlats in, men svar har kommit att Buteo komplexet inte kan särskiljas på DNA så det lär inte hjälpa artbestämningen.

Tror detta sammanfattar det som skrivits på duvan, fråga gärna om du undrar nåt mer.


2006-07-19 13:12:33



Svara på
detta inlägg