FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Flodsångare

Magnus Unger     



Jag var i morse och lyssnade på den flodsångare som upptäcktes nyligen vid Ragnhildsholmen och noterade då att jag tyckte den lät lite annorlunda än den som satt vid Hökälla för 1,5 månad sedan.

Eftersom jag spelar in lite läten då och då gjorde jag en jämförelse med hjälp av sonagram när jag kom hem och mycket riktigt skiljde sig lätena en del.

Blev nyfiken och jämförde även med andra inspelningar av flodsångare och kunde konstatera att nästan alla skiljde sig åt. Det fanns dock en typ som återkom vid flera tillfällen men annars var det en hel del variation.

Med detta i bakfickan verkar det kunna gå att individbestämma åtminstone vissa individer vilket är lite kul om man vill se om en fågel återkommer flera år i rad på eller om man misstänker att samma fågel flyttat på sig.

Jag undrar nu om nån spelat in övriga flodsångare på västkusten iår, t.ex. den i Resteröd, Boh eller Vessige, Hl. Så kan jag jämföra sonogram och se om någon kan vara samma som de i Göteborg.

2006-07-19 14:17:49

 
Thomas Karlsohn     



Hej,

tyvärr har jag inga inspelningar, men även jag (med en begränsad erfarenhet av 7-8 obsar) har reflekterat över att flodsångare kan variera påtagligt i sången. Minns särskilt en individ vid Ottenby kungsgård – tror det var i slutet av maj 2002 – som i mina öron lät mycket skumt. Omisskännligen en flodsångare, men med en annan biton i rösten och med en märkbart avvikande typ av symaskinsskyttling.

Har senare tänkt att denna avvikelse möjligen handlade om geografiskt hemhörighet, att Ottenby-individen helt enkelt hade ett östligare ursprung än de vi normalt finner i Sverige. Dessa är väl nybyggare från Finland, Baltikum och Östeuropa, antar jag. Men kanske är sångvariationen snarare en helt individuell affär, vilket ju antyds av att så många lät olika på de inspelningar du kollade. Intressant att följa dina fortsatta efterforskningar, Magnus!


2006-07-20 15:44:24



Svara på
detta inlägg