FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Zanzibar- Kenya - Tanzania

Adam Oscarson     



Hej!

Skall till Nairobi i slutet av januari och via ett par dagar på nån safari vidare till Zanzibar i februari. Är det någon som vet nåt om fågelskådning på Zanzibar? Alla tips mottages tacksamt! Nån som vet nåt annat sjysst man kan göra där som inte står med i Lonely Planet och liknande? Saker som är bra att veta?

Också intresserad av tips på bra bra ställen att åka till på Safari, antingen i Kenya eller norra Tanzania, och bra, seriösa arrangörer. Ekonomin är begränsad så inget onödigt lyx.

Ha det bra!!

/ Adam Oscarson

2006-08-12 13:35:26

 
Pär Lydmark     



Hej!

Zanzibar vet jag inget om, men jag var i ett par olika nationalparker i Kenya för några år sedan. Har du bara ett par dagar på dig och inte hinner med så många ställen är det kanske lika bra att satsa på Masai Mara (en bit V om Nairobi på gränsen till Tanzania) direkt. Där får du in det mesta, och det finns gott om fågel. Har för mig det har setts mer än 500 fågelarter i parken. Hinner du kan du kanske komplettera med Lake Nakuru (NV om Nairobi) också för bättre chans på båda noshörningarna, nätgiraff, leopard och en miljard flamingoer m.m.

Ett tips är att kolla in Savannen om du inte redan gjort det. Mkt bra sida för safari i dessa områden. Här är t ex deras Kenya-karta med samtliga nationalparker klickbara med massa info:

» http://www.savannen.com/karta_kenya.htm

Arrangörer av kortare safari när man väl är på plats (som du kommer vara) vet jag inget om, jag åkte på en färdig safariresa anordnad från Sverige.

Hoppas du får det kanon (som om det skulle gå att misslyckas med det när man är på safari...)!

2006-08-12 19:54:43



Svara på
detta inlägg