FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Grattis!!

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Jag vill bara kort rikta mina stora gratulationer till upptäckten av mindre skrikörnen idag vid Mölnlycke. Otroligt häftigt!

Om jag tolkar de röda plupparna rätt så rör det sig om ett förstafynd i regionen. Stämmer det?

Återigen, grattis!

PS Det är nog bara en tidsfråga tills den kommer till Smitten... ;)

2006-08-30 22:21:14


Björn Dellming     



Sågs det inte en från Brudarebacken 2004? Eller för några år sen iaf...

Grymt coolt iaf!!

Den drar söderut, lågt, över smitten den 9:e... i medljus... ];)

2006-08-31 01:08:25


Johannes Löfqvist     



Kan skriva några rader om det hela. Först är jag förvånad över att Brudarebacken inte alls hade samma summor som jag. Tydligen gick sträcket längre österut.
Alla rovfåglar som sträckte kom under 1,5h, undantagen en pilgrimsfalk.

Anledningen till att jag överhuvudtaget var hemma är att jag fick halsfluss och var tvungen att inte jobba under några dagar. Så jag satte mig på min uteplats och hoppades.
När jag klockan 11:30 satte mig för eftermiddagens spanade hände ingenting första timmen. Efter en timme var den någon som vred på kranen. Inom loppet av 1,5 timmar blev det på den begränsade delen av himlen jag ser 79 bivråkar, 1 brun kärrhök, 16 sparvhökar, 6 ormvråkar, 3 fiskgjusar, 2 tornfalkar och då den mindre skrikörnen.

12:45 upptäckte jag tre rovisar i en skruv en bit bort. Kikade i handjagarn och insåg meddetsamma att det var en som inte var någon vråk. Fram med tuben. Klockren mindre skrikörn. Adult sådan. Höll på med ruggning av armpennor. Under de 4 minuter jag såg fågeln blev den ordentligt mobbad av de två ormvråkar som den delade skruv med i början.

Efterhand drev/drog den sakta norrut och jag tappade den bakom hustak till mitt stora förtret. Var den tagit vägen därefter har jag ingen som helst aning om. Förhoppningsvis är den kvar och villig att visa upp sig någonstans.

Hälsar Johannes L

2006-08-31 07:45:17


Niklas Aronsson     



Skriken på Sugarebacken blev det tummen ned för.

2006-08-31 09:26:42


Johan Svedholm     



Det stämmer att det inte finns några tidigare godkända fynd av mindre skrikörn i Gbg:s rapportområde. Längs hela västkusten föreligger, om jag har räknat rätt, totalt fem fynd av arten, varav fyra från Halland och ett från Bohuslän. Första västkustfyndet gjordes så sent som 1993, i Åkulla, Hl. Skall bli kul att se när den slår småtrappen på muddret den nionde... :P

2006-08-31 11:09:54

 
Pär Lydmark     



Med tanke på eftermiddagens larm ser det väl dessvärre eventuellt ut som att fågeln har smitit ner till Falkenbergstrakten. Men vi hoppas naturligtvis att det var en annan fågel och att Johannes örn dyker upp här igen, kanske till helgen... eller ännu hellre så som Johan så förnämligt beskrev i föregående post.

2006-08-31 19:30:07



Svara på
detta inlägg