FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Vilka är era viktigaste frågor?

Michael Zurowetz     



Hej!
Jag heter Michael Zurowetz och jag är representant för miljöpartiet på Hisingen. Jag skriver här på detta forum därför jag är intresserad av vilka frågor ni har, som engagerar er. Jag arbetar i första hand utifrån ett Hisingsperspektiv i andra hand ett Göteborgsdito. Vore glad för feedback, att höra era synpunkter på hur vi bäst kan arbeta för att göra Göteborg till en bättre stad för så många som möjligt. Om ni är intresserade av vilka frågor jag går till val på, var vänlig se bifogad länk.

Bästa hälsningar

Michael Zurowetz, www.zurowetz.se

2006-09-11 06:40:35


Stina Thelander     



Hej Micha!

I och för sig roligt att du hittat till vår sida.

Jag är inte helt förtjust i att du skriver in din fråga just precis veckan före valet. Vi hittar säkert din hemsida utan att du lägger in den hos oss eftersom vi också är duktiga på att surfa.

Just nu är jag kluven. Ska vi be alla övriga partier skriva vad dom vill göra med Hisingen? Hellre skule jag vilja att vi tog bort all partireklam.

Vilka frågor som är viktiga för oss kommer jag att berätta för dig i nästa vecka.
Denna veckan har du ju fullt upp med valet. Eller hur?

Stina Thelander
Ordförande i Göteborgs Ornitologiska Förening

stina.thelander@telia.com


2006-09-11 10:30:57

 
Daniel Gustafsson     



Börja med att förbjuda allt fiske med båt inom ett rimligt avstånd från land. Fiskare stjäl i allmänhet fisk som istället kunde komma till nytta, till exempel för trutar, tärnor och skarvar. Rent oceaniskt fiske kan få fortgå ett tag till, dock.

Förbjud sedan all nöjesåkning med mindre båtar - särskilt motordito - inomskärs, inom ett rimligt stor område utomskärs, och längs Nordre Älv. Dessa stör mer för än vad de egentligen tillför. Kajaker och motorlösa båtar kunde fortfarande få framföras, men inte innan 13.00 under veckorna, och kanske 15.00 under helgerna.

Då dessa två punkter genomförts kommer det bli en massa småbåtshamnar som inte kommer användas över hela Hisingen. Fyll igen dessa, avhys folk som bor i närheten (säg en kilometer ifrån eller så), och upprätta fina rastplatser för vadare och annat där. Upprätthåll sedan dessa så att de inte förstörs.

Medan ni ändå är igång och avhyser alla störande element kring de nyupprättade vadarstränderna bör ni också kunna utöka detta till andra, redan befintliga lokaler där det ligger en massa hus nere vid vattnet.

Bygg fågeltorn, gömslen eller vindskydd på ett 30-tal lokaler runt om på Hisingen, och utöka sedan byggnationen av dessa till att gälla hela Göteborgsområdet. Var dessa ska stå bör beslutas ihop med fågelskådare - det finns många ställen där det skulle vara kul med ett torn! Observera dock att ett torn som vetter mot syd är mindre användbart, efetrsom man då får motljus större delen av dagen (se: Välen).

Stäng vägen som går förbi tornet vid Torslandaviken - ljudet från biltrafiken där är oacceptabelt högt just under de morgontimmar då vi skådare vill kunna höra t.ex. sångare bättre. Led om trafiken någon annan stans där den inte hörs. Uppmana istället bilisterna att cykla till jobbet - det låter mindre!

Inventera sedan övriga områden där störande bilvägar inkräktar på fågelområden (ett bra ställe att starta: Stora och Lilla Oxhagen).

Utöka istället gång- och cykelvägar, och bygg ut spårvagnsnätet till norra Hisingen, Torslanda, Hjuvik med mera - men skaffa först helt ljudlösa spårvagnar. Låt dessa trafikera linjerna dygnet runt, gärna minst en gång i kvarten så att man lätt kan ta sig till t.ex. Ragnhildsholmen eller Kippholmen utan bil. Låt det sedan vara gratis att åka med dessa (och stadens andra kollektivtrafik) för alla medlemmar i en ornitologisk klubb.

Avveckla alla gymnasieprogram som inte leder till något vettigt. Det finns inte behov av så många media-, kommunikation-, estetiska, och andra flumprogram. Gör det istället obligatoriskt med en sund naturvetenskaplig fostran och utbildning, med start på förskolan. De som inte kan identifiera de 150 vanligaste fågelarterna i Sverige (inklusive olika dräktvariationer, förstås) hålls helt enkelt kvar ett år till, eller tills de kan det. Öka mängden fåglar som ska kunnas successivt under grundskolans gång.

Gör om till naturreservat alla områden skådare (och andra naturintresserade) tycker ska vara det, utan diskussion. Underhåll sedan dessa på lämpligt sätt.

Avsätt ett par dussin poliser till att se till att folk håller sina hundar kopplade under den period under sommarhalvåret då så ska ske. Höj straffskala på de som inte har det till 5.000 i böter eller en vecka i fängelse. Om hunden kan påvisas väsentligt ha stört fågellivet, höj straffet automatiskt till 15.000 i böter eller två månader.

Sist men inte minst: markeringen på den naturstig som går mellan Skogsviksvägen och Gamla Låssbyvägen genom Lilleby fritidsområde bör utmärkas bättre när man kommer från Skogsviksvägen. Jag höll på ett bra tag med att försöka hitta vägen på ett flertal ställen. Lämpligen kunde detta ske genom att man målar pilar på hälleberget, vilket har påbörjats när man kommer närmre Låssbyvägen.

2006-09-11 16:39:29



Svara på
detta inlägg