FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Förbiflygande eller sträckande

Per Norberg     



Vad är det för skillnad på förbiflygande eller sträckande?
Idag var jag på parkeringsplatsen, Amundön och såg ca 100 kajor som flög norrut. Jag tänke först rapportera som förbiflygande men hade sett att någon annan rapporterat kajor som sträckande och då gjorde jag detsamma. Men var det rätt?
Nu kanske jag gör bort mig lite men vad gör det. Kajor har jag för mig är stationära men jag kan som sagt ha fel. Jag har ju inte hållit på med fågelskådning så länge och jag tycker jag ser Kajor året runt. Men det kanske jag inte gör.
Är de stationära så förefaller förbiflygande passa bättre.


2006-10-04 21:33:44


Magnus Hallgren     



Visst kan kajor sträcka, Per. Finska och ryska (?) kajor drar ju ner till Sverige på senhösten och sträcker N på våren. I mina hemma marker (Tidaholm, östra delen av VG) brukar man på "vintern" se ett visst inslag av kajor med ljusa "halssidor" (som har östligt ursprung, i alla fall de flesta) i kaj- o kråkflockarna. På vårarna märks ibland ett starkt (för lokalen) nordgående sträck av kråkfåglar.

Egentligen kan väl de flesta svenska fågelarter ses på sträck (även stannfåglar, åtminstånde vissa år). Vad som sedan är sträckande och vad som är förbiflygande är till viss del en bedömningsfråga. Har för mig att detta har varit uppe i forumet förut?

Själv brukar jag använda "sträckande" på sådana fåglar som uppenbart sträcker (utifrån årstid, art, beteende, flyghöjd, riktning osv.). Förbiflygande använder jag på sådana fåglar som (antagligen) bara rör sig innom närområdet (rastande eller häckfåglar).

Ibland kan det naturligtvis vara svårt att avgöra vad en fågel (fåglar) egentligen gör och vilken aktivitet som bör användas (rastande, födosökande, förbiflygande osv.).

I ditt fall skulle jag tro att kajor var "förbiflygande", då de drog åt N i oktober. Den/de som rapporterat sträckande kajor hade dem (antagligen) sträckande mot sydsektorn.

2006-10-05 16:08:07

 
Per Norberg     



Tackar för svaret.

Jag ändrar till förbiflygande då de flög lågt och norrut .
Kan ju visserligen varit några förvirrade stackare i täten som drog med sig resten åt fel håll.

Mvh/ Per N


2006-10-05 18:37:15



Svara på
detta inlägg