FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Blek? tornseglare vid Kråkudden 27/10

Mikael Molin     



Får kanske börja med att gratulera alla som var på Kråkudden igår 31/10. Grym utdelning! Vi som satt på kontoret minns desperat tillbaka till de tillfällen då vi själva hade möjlighet att vara i fält :o)

Skämt åsido, det hade varit kul att höra lite vad alla andra skådare som fanns på plats på Kråkudden den 27/10 såg av den bleka? tornseglare som observerades. Jag själv fick in den i tuben direkt och kunde i medljus se den i kanske 10-15 sek då den drog in över Kråkudden och upplevde färgtonen på undersidan som mjölkchoklad-färgad. Vidare upplevde jag inre handpennorna/armpennorna som ytterligare lite ljusare och framför allt kontrasterande mot en smal mörk vingframkant. Jag upplevde vingframkanten som mörkare än kroppen. Jag vet att det hela gick väldigt fort och att vi kanske ska låta den passera som obestämd tornseglare men som sagt det hade ju varit lite kul att höra vad ni andra hann uppfatta innan den försvann.

Ha det bra!
/Mikael Molin



2006-11-01 12:26:48


Kristoffer Nilsson     



Hej Mikael!

Jag hade också turen att få in fågeln i tubkikaren (efter din beskrivning, Micke), men jag såg den blott i ca 5 sek. Mina intryck var att det var en seglare som var tydligt ljusare än vad en normal tornseglare är, men mer än så kan inte jag säga att jag såg. "Mjölkchoklad-färgad" undersida tycker jag är en bra beskrivning.

Jag har ju sett en del seglare i Medelhavsregionen genom åren, men jag tycker att detta med seglare är väldigt svårt och hur bred variationen är mellan bleka och framför allt ostliga tornseglare är gissar jag inte är helt utrett ännu... Hur som helst så var det en riktigt häftig obs i fredags!

Den 12 september sågs årets sista (?) tornseglare på Smithska udden förresten. Må väl!

2006-11-01 13:33:12


Hans Börjesson     



Jag upptäckte seglaren på höjd ovanför södra bolleskären. Eftersom jag stod på första platsen i vindskyddet (direkt innanför dörren i bakre ledet) är södra bolleskären i princip så långt norrut som jag kunde se. Fågel drog då åt ost (eller kanske sydost) och försvann snabbt utom synhåll för mig. Jag ropade ut till de andra i vindskyddet och flera skådare hade tur att få in den i sin raska flykt (seglare i ~18 m/s medvind....) in mot land. Min obs var tyvärr alldeles för kort för att kunna se några egentliga dräktkaraktärer :-(

MVH
/Hans Börjesson

2006-11-01 13:36:37


Niklas Aronsson     



Min två sekundersobs av nämnda fågel tillför inte ett smack. Däremot vill jag hålla med Kristoffer när det gäller svårigheten att bestämma seglare. För att ta ett exempel: De två seglare som uppehöll sig i Falsterbo i fjol godkändes som bleka av RK. Jag skickade bilder av dessa till Gerald Driessens som illustrerat ett verk med samtliga världens seglare. Hans svar var att fyra av sex bilder tveklöst föreställde tornseglare, i de två sista fallen var han lite osäker. Vad säger då detta oss? Antingen att det är svårare att arta seglare via bilder än i fält, alternativt att de flesta av oss (inklusive RK) överskattar möjligheterna att säkert bestämma dessa fåglar. Sedan finns problemet med pekinensis, alltså tornseglare av östlig härkomst. Det kanske är överdrivet, men samtidigt vet vi ju att många rariteter kommer från öster.

2006-11-02 10:50:57


Magnus Hallgren     



Tyvärr tillför inte heller min obs av seglaren något direkt matnyttigt för bestämmningen.

Jag såg den nämligen bara i handjagaren en kort stund (släppte den sedan reflexmässigt för att ta in den i tuben....vilket naturligtvis inte lyckades. Med den vinden gled den snabbt iväg....).

Det helhetsintryck jag fick var "ljus" seglare....men det säger ju inte så mycket :-(
Tyckte också att den slog lite långsamt och gled mest. Men det ger ju inte heller något, egentligen. Med rådande vind och korta obstid så säger ju inte 3-4 vingslag något om hur den egentligen flög.....

2006-11-02 14:13:16


Björn Dellming     



Jag såg den också ett par sekunder, men velade mest med optiken känns det som. Fick först in den i handjagaren när den var ungefär över norra bolleskäret, växlade sedan snabbt till tuben och hann se den där i ca 6 sekunder. Min första tanke var precis som Mikael Molins att det var lite mjökchoklad över den.. kanske inte så klarbrun, utan något dassigare i kulören. Grå-brun helt enkelt. Den enda karaktär förutom färgen jag tyckte mig kunna uppfatta innan den försvann var något trubbiga vingspetsar.

Jag försökte leta efter en mörkare mask över ögonen också men hann inte se detta, tyvärr. Sen kan man ju fråga sig hur mycket av det man såg som egentligen stämmer överens med verkligheten. Hjärnan har ju en förmåga att "fylla på" med information för att göra en obs komplett... T.ex bara för att jag såg att seglaren var ljus så kanske jag per automatik såg trubbiga vingspetsar...?

Hade absolut velat ha en längre obs för att vara helt säker på vingarnas spetsighet/trubbighet... och istället för att vela mellan kikarna kunde jag ju försökt fyra av ett par skott med kameran som var framme just då, så hade man kanske sluppit sitta här och fundera nu... Men man tänker inte alltid helt klart i alla situationer tyvärr.. :/

2006-11-03 01:42:17

 
Lars Eric Rahm     



Eftersom jag var på plats och såg seglaren kan jag väl också bidra med mina korta intryck. Jag satt i skjulet och fick ganska kvickt in fågeln i tuben. Däremot försvann den redan efter några sekunder bakom en stolpe och jag hade den nog inte i kikaren då den passerade som närmast.
Skall jag vara ärlig hade jag nog inte höjt på ögonbrynen om det varit i slutet av augusti istället för slutet av oktober. Visst kunde jag också uppleva att den såg ljus ut, men det kanske berodde på att den var solbelyst av dét relativt tidiga morgonljuset. Några kontraster i dräkten kunde jag inte konstatera, inte heller andra karaktärer som pekar åt ena eller andra hållet. För egen del känns det väldigt magstarkt att arta en blek tornseglare på 4-500 meters avstånd under en 5-sekundersobs. Men fräckt var det...

2006-11-04 08:12:30



Svara på
detta inlägg