FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Stor falk!

Christoffer H Forsberg     



Idag den 2/11 stog jag och min farsa och brorsan ute på fykan(Ramsvik). Ungefär klockan 11 ser vi en stor falk komma inflygande mot oss. Den viker av och landar ute på sotehuvud där den sitter ca 3 minuter det vi ser av den då är att den är stor och har mycket mörk rygg. Vi var ungefär 600 meter ifrån den då lyfter den och vi ser den inte mer. Det vi kan säga om flykten var att den var klumpig inte alls lika graciös som pilgrimsfalken. Vi har aldrig sett Jaktfalk förrut fick aldrig sett ansiktsteckningen.
Den eftersöktes ca 1 timme utan resultat. Skulle vara roligt om någon annan gav det en chans att hitta den.

//Christoffer

2006-11-02 15:14:17

 
Jan Artursson     



Christoffer, jag och en kompis skådade vid sotehuvud både 4 och 5 nov. På lördagen stod vi vid källestenen och såg då en stor falk komma från fykan. Den landade på Olskär och vi kunde konstatera pilgrimsfalk. Den var mörkbrun och inte adult. Det ljusa på hals och kind syntes dock bra. På söndagen den 5 nov. stod vi strax söder om Sotehuvud. Sträcket var inte så bra som dagen innan. Spanade som vanligt över Soteskär för att se efter falk i siluett. Såg då en sittande stor mörk falk igen. Långt håll var det, men den hade ljus hals och kind. P-falk i mina ögon, kankse samma som dagen innan.

PS. De unga Jaktfalkar jag har sett har inte haft framträdande ljus hals och kind.

Jan Artursson

2006-11-20 11:18:26



Svara på
detta inlägg