FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Tutande domherrar - igen

Jonas Grahn     



Det har börjat rapporteras "östliga domherrar" med tutande läten igen. Vid invasionen för ett par år sen tyckte även flera mkt rutinerade skådare att det här var nåt helt nytt, och det talades ju t o m om att det var kinesiska domherrar (!).

Jag undrar (1) vad folk tycker nu, några år senare; (2) om det är invasion i Västsverige i höst (har inte märkt av det själv); (3) om nån har data på andelen tutande/visslande under de senaste åren.

Jag vidhåller att det här är helt normala läten för svenska domherrar, och hör det då och då året om, men det kommer/har just kommit en artikel (Tony Fox m fl) som påvisar genetisk skillnad mellan tutande och visslande domherrar. Den är dock från Danmark/Storbritannien och visar kanske alltså bara skillnaderna mellan nordliga och kontinentala raser.

2006-11-19 20:27:29


Aimon Niklasson     



Oavsett hur det förhåller sig mig saken är det mig en gåta hur ex Erik Rosenberg som verkligen utgår från självupplevda fågelläten i sin fågelbok inte beskrivet trumpetlätet (jag har visserligen ej läst om hans böcker med detta i sinnet) för domherre när han till ock med kommenterar att även honan sjunger (vilket Gustav Rudebeck kommenterar som att sången ej är revirhävdande ett i sig intressant fenomen som kanske går bra när hanne och hona har så olika färg).
För inte kan väl hans beskrivning "bytt bytt" vara trumpetlätet??
Erik måste ha hört domherre och kunnat reflektera över dett många gånger i Kilsbergen och vid sträck vid Oset.
Men naturligtvis är det mycket psykologi i alla våra upplevelser och vi ser och hör ju lättast det vi tror oss redan veta.
Ideen tidigare framförd om stress är naturligtvis intressant men vad skulle själva mekanismen vara?? Evolutionen måste väl ha prövat domherren hårt vad gäller klimat, rovfåglar och matbrist?
Finns det någon som lyssnat på domherre på Kolahalvön? om dom nu inte börjat flytta mot NV som svarthättorna.
Kanske skall man ta vara på döda domherrar i vinter nu när det går att analysera fjärdrar kemiskt och därmed få en hum om varifrån dom kommer ???

2006-11-20 10:49:24


Niklas Aronsson     



Till att börja med vill jag säga att det har varit åtskilliga diskussioner om saken på club300:s mailinglista Brevduvan.
I en nyutkommen bok som heter The Sound Approach som jag recenserar i senaste Roadrunner, skriver författarna ett helt kapitel om saken. Deras uppfattning är att även om man inte ifrågasätta att trumpetlätet används av östliga domherrar verkar det vara så spritt även bland finska (och nordsvenska enligt Ingrid Sandahl muntl. till mig) domherrar samt att förekomsten har varit så spridd i hela Västeuropa att det knappast låter sig förklaras av ett inflöde från öster. De konstaterar att de har spelat in läte före 2004 då den stora förekomsten har antecknats. Hur som helst vill författarna ha det till att lätet är diagnostiskt för vår domherre (Pyrrhula pyrrhula pyrrhula) och att kontinentala domherrar inte trumpetar.
Men man skriver också att domherrar är läraktiga och skulle kunna ta upp trumpetandet om det hör det tillräckligt ofta. BWP listar inte mindre än 17 olika typer av läten hos domherre.
Det finns en ny artikel som argumenterar för att domherrarna kom från öster närmare bestämt från Ryssland. Det är en artikel av Pennington & Meeks.

2006-11-20 14:29:21


Magnus Unger     



Jag har även i år hört enstaka trumpetande domherrar, och kan nog tycka att jag inte lagt märke till detta fenomen innan 2004, men minnet kan bedra.

Men om det är som Niklas säger att de är bra på att härma, så kan ju den stora invasionen från 2004 gjort att en större mängd av de ordinarie domherrarna snappat upp detta läte och därmed ökat omfattningen av invasionen samt gjort att trumpetande domherrar även fortsatt uppträder i våra trakter (även om de inte är östliga).

Ytterligare en variant är ju att om det var östliga som invaderade 2004 så kan ju vissa av dessa blivit kvar i våra områden.

2006-11-21 12:25:08


Jonas Grahn     



En sammanfattning av Ian Newtong m fl:s artikel finns här:
www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.0908-8857.2006.03840.x
Om jag fattar rätt så kom de via isotopanalys av fjädrar fram till att domherrarna i Danmark 2004 inte var danska, och att om tutande domherrar inte finns i Fennoskandien så kom de nog från Ryssland! Det lät inte så revolutionernde men antagligen bör man läsa hela artikeln.

Vad gäller Erik Rosenberg är det väl tankeväckande att han inte heller nämner korsnäbbarnas olika "lätestyper" - det var väl engelsmannen Alan Knox som beskrev det på 1970-talet.

2006-11-21 19:24:06


Jonas Grahn     



Förlåt att jag fortsätter på mitt eget inlägg, men det här var så intressant!

Invasionsfåglarna skiljde sej åt m a p isotoper (varianter av grundämnen) mot de inhemska danska/skotska raserna. Tutande och visslande individer var dock lika, vilket motsäger att de tutande är "ostliga" och de visslande "sydliga". Eftersom isotopblandningen varierade mkt kom invasionen antagligen från ett stort geografiskt område, av det blygsamma jämförelsematerialet att döma nog mellan södra Sverige och NV Ryssland.

De lagrar alltså olika ämnesblandning i fjädrarna beroende på var de befinner sej när de ruggar. Isotopsammansättningen varierar över världen och man kan alltså se varifrån en fågel kommer genom att analysera denna.

2006-11-22 00:10:54


Aimon Niklasson     



Jovisst Jonas är det intressant!! Det var detta jag syftade på i mitt inlägg ovan. Din referens ovan går ju bara att läsa som abstract om man inte har inloggningsmöjlighet på universitetet eller liknande.
För den som är intresserad av själva metoden finns den väl beskriven av samma Hobson som är medförfattare i artikeln ovan men öppen för alla att läsa som pdf fil om man är intresserad varför den kommer här

www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.0908-8857.2006.03840.x

Uttrycket att göra en höna av en fjäder (a bird of a feather)kanske kan få en ny innebörd....?!


2006-11-22 08:20:58


Tobias Källqvist     



Någon som vet någonstans på nätet man kan höra bändelkorsnäbbens trumpetläte och för all del även domherrens om sådant finns inspelat? (Dessa finns väl inte på Rochés skivor?)
Jag har inte hört bändel i fält, men desto fler domherrar (uppvuxen i "storskogen"), och även jag vill nog hävda att det inte är något nytt med trumpetande domherrar, om det nu är det läte jag tror som avses.

2006-11-30 13:22:58


ingemar johansson     



Hej!

Följande länk innehåller tutläten på domherre

http://www.abc.se/~m4046/angarn/domherre/domherre.htm

Hälsningar

Ingemar Johansson

2006-11-30 15:57:06

 
Tobias Källqvist     



Tack Ingemar!
Det var det läte som jag trodde.

Hittade i ett inlägg från Aimon Niklasson i tråden "domherrars sträckläte" från hösten 2004 även lätet från trumpetande bändelkorsnäbb:
http://www.dutchbirding.nl/sounds/tbtrumpets.ra
Detta har ju en annan karaktär än domherrens, "vassare", mindre vemodigt.

Vad jag kan minnas har jag i mitt huvud alltid haft domherrens trumpetläte kategoriserat som ett av domherrens normala läten (utan att då ha varit insatt i diskussionerna om östliga/västliga osv). Reservationen är väl att jag skulle ha adderat detta läte till min lätesbank på senare år, men nu tror att jag i alla år hört och känt igen lätet.

2006-12-01 13:32:19



Svara på
detta inlägg