FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Råda

Johannes Löfqvist     



Hej. Som ganska nybliven Mölnlyckebo och frekvent besökare av områdena runt Råda Säteri undrar jag om inte hela det området går att lägga ihop till en superlokal. Underlokaler blir då de lokaler som idag "heter" Råda som "efternamn" till exempel Säteriet, Råda, Fridhemsviken, Råda med mera. Bara en liten tanke. Hälsar Johannes L


2006-11-22 14:21:51


Uno Unger     



Som lokalansvarig för Gbg-trakten vill jag förklara varför idén med församling/socken som superlokal i mitt tycke inte är så bra. Ta exemplet Råda som Johannes föreslår. Vi skulle få alltför ytmässigt stora superlokaler inom vars gränser andra väldefinierade superlokaler redan finns, t.ex. Hålsjön (som ligger i tre olika församlingar), där det är väl motiverat att ha ett antal dellokaler pga flera atlasrutor och församlingstillhörigheter. Det är omöjligt att få en samlad bild av t.ex. Hålsjöns fåglar om samtliga Hålsjöns dellokaler skulle göras om till dellokaler för superlokaler av typen Råda, Mölndal resp. Kållered.

2006-11-22 15:55:07


Johannes Löfqvist     



Tack. Jag är nöjd med svaret. :) Fast jag är ändå lite fundersam till varför det står Råda efter varje lokal ex. Labbera, Råda och Råda säteri, Råda. Vad är vitsen med efternamnen. Om det är försmling så förstår jag vad det är, men inte syftet. / Johannes

2006-11-22 18:16:22


Uno Unger     



Av gammal hävd är det brukligt, att man vid publicering av botaniska och zoologiska fynd från mindre väl kända platser efter själva lokalnamnet även tillfogar församling, socken, större närliggande ort eller områdesnamn. Det gör man bara för att det tydligare skall framgå inom vilket område lokalen ligger. Möjligen skulle man kunna stryka "efternamnet" för Råda säteri eftersom Råda redan står i "förnamnet". Jag får fundera på det.

2006-11-24 00:30:58

 
Johannes Löfqvist     



Ok. Då är jag med. :) Tackar för svaret. /Johannes

2006-11-24 07:56:47



Svara på
detta inlägg