FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Hur hittar man till Kråkudden?

Ebba Berglund     



Skall besöka Göteborg nästa helg och har noterat alla intressanta obs från Kråkudden på Hönö så jag tänkte obsa där. Men jag undrar hur man tar sig dit? Tacksam för en vägbeskrivning från färjan och hur man sedan går. Är det svår terräng? Hur långt är det att gå? Jag har lite svårt att bära långt.

Tacksam för svar,
Ebba

2007-01-10 10:55:48


Lars Carlbrand     



Hejsan Ebba

Har följande tips....
www.jug.nu och klicka på "GBO" överst, nästa sida Klickar du på område "Hönö", där har du vägbeskrivning ut till Hönö, det finns också en karta till höger som går att klicka på. På kartan är huset markerat ner till vänster, området kallas "Fågelhuset"(ett granitgrått uthus) och där är en mycket bra utpost för havsfågel. Bli inte nu förvånad över hemsidadressen pga. att detta är en klättersidan, det klättras en hel del ute på Hönö.

God skådar lycka / Lars

2007-01-10 12:12:18


Kristian Thisted     



Lars Carlbrand, är du månne klättrare?
I så fall vill jag tala med dig.

/K

2007-01-10 13:56:12


Niklas Aronsson     



Här är ett klipp från Roadrunner där vi gjorde en så kallad Stake Out för ett par år sedan om Göteborg, så här stod det om vägbeskrivning till Kråkudden:

Bilfärja från Lilla Varholmen på Hisingen till Hönö Pinans färjeläge. Vänster i första rondellen och direkt höger efter Statoilmacken.
Fortsätt åt höger på Rödsvägen i nästa korsning och in vänster på Ersdalsvägen som leder fram till en parkering. Gå den sydliga vägen upp för backen mot vindskyddet. Efter cirka tio minuter har man en liten vik på vänster hand. Följ vikens västra kant åt sydväst. Nu ser du vindskyddet. Färjetider på Västtrafiks hemsida.


2007-01-10 14:52:20


Ebba Berglund     



TACK Niklas och Lars!
Nu skall jag nog hitta utan problem.
Men jag undrar ff om det är långt och svårt att gå?

Hälsn Ebba

2007-01-11 10:52:21


Lars Carlbrand     



Hej Ebba.
Från sista viken du får på vänster hand, där du viker av den befintliga stigen är det kullersten och stenhällar som kan vara luriga när dom är blöta, detta varar under 200-300m. Tar man det bara piano så skall det inte vara några problem. I övrigt är stigarna toppen.

Kristian.
Du når mig på 031-7414911(dagtid).

Mvh / Lars


2007-01-11 11:15:02

 
Bengt Karlsson     



Hej Ebba,

det är drygt 1 km från parkeringen till Kråkudden.


/Bengt


2007-01-11 23:17:34



Svara på
detta inlägg