FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Kikarproblem

Hampus Lybeck     



Har en liten fundering.

Såsom varande fattig student har jag en jämförelsevis dassig lågpristub (Focus Target NNK 7045). I somras var jag på Hönö en sväng och konstaterade att jag inte kunde identifiera en enda förbisträckande art i det medföljande 20-60x-okularet, utan endast havssulor som är stora och syns bra. Frågan är då; skall jag köpa ett fast 30x wide- eller kanske fast 50x-okular, eller borde jag hellre spara pengarna och försöka lägga vantarna på en bättre kikarmodell?

2007-01-29 00:12:48


Martin Alexandersson     



Jag har kikat i en Focus tub som jag tror var av samma märke som ditt och såg inte att det var en snatterand i tuben men väl i min handkikare. Mitt råd är att panta burkar och skaffa exv en gammal Kowa TSN-1 med 30x okular eller så. Om budgeten är knapp vill säga. Det är skarpt och fint. De blykowor jag har testat har varit bättre än det ex av Focus jag testade. Det säljs lite begagnade tuber då och då så håll utkik och slå till om/när ekonomin tillåter.

Dock är det som du säger att man vill gärna ha ett 20-60x zoom (åtminstonde jag) vid havsskådning och zoomar ställer ännu större krav på bra tub då det generellt är lite sämre skärpa i ett zoom än i en fast optik. Jag har provat att havsskåda med 50x fast och det rekomenderar jag inte, synfältet är för snävt.

Kanske är det någon/några som byter upp sig till Kowas mycket lovordade 883:or nu i vinter/vår så kanske du kan få en 821:a eller 823:a till vettigt pris med 20-60x ??






2007-01-29 02:49:52

 
Hampus Lybeck     



Jepp jepp, jag får börja äta mer gröt och panta burkar. Har jag tur kan jag kanske knipa naturbokhandelns demo-ex av Kowa TSN 601...

Sen ska man bara ha ett bättre stativ och helst körkort och bil också :)

2007-01-29 22:00:53



Svara på
detta inlägg