FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Brandkronad häckning?

.Anders Johansson     



Läste med intresse vad Magnus Unger skrivit i sitt larm idag, 23 maj, angående antalet individer av brandkronad kungsfågel i Slottsskogen.

Jag var 100% säker på att jag klockan 10.30 igår tisdag såg hanen para sig med en annan fågel(!). Detta skedde i "ensamma granen" och jag såg det ske rakt underifrån på ca 3 meters höjd utan kikare. Jag försökte intensivt men förgäves få en glimt av den andra fågel.

Under resten av dagen (förutom då jag undervisade eleverna, vilket blev sporadiskt... Men många kids fick se den!) försökte jag konstatera om det verkligen fanns 2 individer. Men, som sagt, förgäves.

Min 100% säkerhet sjönk hela tiden. Jag försökte hitta andra (mer rimliga?) förklaringar och kom fram till att det kanske var en blåmes som den bråkade med. Den var nämligen ganska barsk och tvekade inte att bråka med både nötväcka och grönfink.

MEN efter dagens observationer av M.U höjs min säkerhet återigen till 100% och jag är nu övertygad om att jag såg parning av brandkronad kungsfågel i Slottsskogen!

Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen.

Mvh Anders

2007-05-23 13:18:38


Niklas Aronsson     



Glöm inte att lägga in den med Atlas-kriterie i Svalan.

2007-05-23 13:44:43


Martin Oomen     



Och jag kan tillägga att jag fann ett mycket troligt bo i samma gran. Det ligger rakt över den asfaltbelagda stigen, ca 7-8 meter upp. Med tankte på den höga höjden samt att boet är beläget långt ut på en gren gör att störningsrisken borde vara rätt låg/obefintlig. Jag är inte 100 % säker på att det är ett bo men det lär väl visa sig de närmsta dagarna i fall det stämmer.

2007-05-23 18:18:50


Magnus Eriksson     



Kommentar från mig. (Utan att veta var man hittar Ungers kommentarer, någon som kan hjälpa mig?)

Då jag var där vid ca 13:40 hade jag tydlig uppsikt över Kungsfågeln i granen, någon ropar nu är han i Eken och jag har han i kikarn någon som ser kungsfågel i granen? Ja svarar jag då. DVS så vida den personen inte såg fel eller jag fått fnatt så var det två individer. Dessvärre vet jag inte vem den personen var.
Dessutom tycket jag att färgkombinationerna var något mattare på granindividen än ekindividen (vid det tillfället), men jag märkte också att soljuset gjorde en enorm skillnad när molenen drog förbi.

Men till saken hör också att det var en bobyggande Grönfink i trädet också vars boplaceringbeskrivning stämmer bra in på Martins beskrivning. Om det är samma bo vi pratar om vet jag dock inte. Dom höll till väldigt nära varandra på samma gren till och med. Men den enda som kom med bomaterial som jag såg var grönfinken.

2007-05-23 18:47:08


Martin Oomen     



hej igen
kort svar på senaste inlägg, jag noterade oxå att grönfink bygger bo i granen, grönfinkens bo ligger nog 3-4 meter ovan den brandkronades förmodade bo.

2007-05-23 19:19:23


Stig Fredriksson     



Igår efter att jag i all hast tagit mig till granen där Anders hade kontroll (jag lärde barnen växter vid Björngårdsvillan) såg jag kungsfågeln med lite bomaterial i näbben, vilket i den aktuella förvirringen (inte varje dag en fågel av denna dignitet... hittills har 42 pers rapporterat på Svalan) har kommit bort. Idag 17:00 sågs hanen flyga in i granen och möta där sittande kungsfågelstor fågel, efter tre sekunder flyga bort därifrån, möjligt att tolka som matning av hona.

2007-05-23 21:15:44


Hampus Lybeck     



Jag har för mig att jag har läst att BKK:s bo är en hängande, klotformig konstruktion. Stämmer det?

2007-05-23 23:32:04


Magnus Unger     



För den som är intresserad gick min obs till på följande sätt:

Hanen satt och sjöng i ekarna samtidigt hörs kungsfågel-lockläte som lät intressant från granen och en kungsfågelstor fågel ses kort fladdra runt inne i granen. hårdbevakning av granen under några minuter utan resultat och plötsligt sitter det en brandkronad helt öppet i granen, ropar på resten av gänget som svarar att dom ser hanen sitta helt öppet i ekarna. Sedan rör sig honan uppåt i trädet och möter eventuellt hanen kort som besöker granen men sedan flyger tillbaka till ekarna, under tiden lockar honan några gånger. Honan rör sig sedan neråt i trädet igen och försvinner på samma ställe som innan och ses inte mer på ca 15 minuters konstant bevakning.

Kan inte med 100% säkerhet säga att det var en hona på utseendet men det kändes så på färgsättningen, dock var den fågeln hela tiden i skugga i den mörka granen vilket kan ha påverkat utseendet. Däremot känns det helt otroligt med två hanar så nära varandra utan fajt, vilket borde säkerställa att det var en hona.

2007-05-23 23:55:10

 
Stig Fredriksson     



Det ser ju ut som om de små liven har för avsikt att stanna här en tid. På min hemsida www.naturstig.se har jag lagt in lite information om var fåglarna finns, vad de gjort samt några bilder. Fortsätter att informera på hemsidan om den brandkronade om det finns något att informera om.


2007-05-31 11:04:45



Svara på
detta inlägg