FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Oklahoma!

Leif Andersson     



Ett högst oplanerat besök vid Brudarebacken denna osannolikt sköna morgon gav en tercett för kornknarr, en duett för kärrsångare och solon för törnskata och buskskvätta. Plus en sånglärka som satt på en av skyltarna för mountainbikarna och övade skalor.

Kornknarrarna var stundtals nästan störande högljudda. Jag hörde dessutom en till på Härlanda tjärnsidan, så där finns troligen minst fyra hannar. Häftigt!

Dessutom tre rådjur, harar (även årsungar) och en praktfull räv. Backen är givmild ibland. Om någon till äventyrs inte begriper valet av rubrik, så rekommenderar jag att ni slår upp musikalen Oklahoma i lämpligt media och kollar titeln på en av verkets showstoppers så klarnar det nog.

2007-05-27 09:04:44


Elon Wismén     



Jag fuskade (fy på mig), men nu börjar det gå upp även för morgontrötte Elon att det är i morgonrodnadens sköna timma det är som allra bäst...

2007-05-27 21:01:29

 
Ola Bäckman     



Visst är det så. Tog mig dock till backen som sista utpost vid 12-tiden och fick höra både två aktiva knarrar samt tre flitiga kärrsångare. Dessutom en av de vackraste stunder med en vackert färgad ryttlande ormvråk. Onekligen hemskt trevligt. Även lunchtid kan erbjuda fina upplevelser.

2007-05-28 09:21:26



Svara på
detta inlägg