FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
Var är det tyst i Mölndal?

Stina Thelander     



Jag håller i en tävling, där det gäller att hitta det tystaste stället i Mölndal. Det är inte lätt att hitta några verkligt tysta ställen överhuvudtaget. När man lägger länsstyrelsens kartor över flygbuller, vägbuller och tågbuller på varandra så ser det mörkt ut.

Ser gärna att jag får förslag från inventerare och andra var man kan finna en någotsånär tyst plats i Mölndal.

Allt är ju relativt. Från ett STF-vandrargäng fick jag förslaget att gå av vid Flöijelbergsgatan (OK, det finns parkeringsplats där också) och gå ner till Lackarebäcks källa. När man kommer en meter från bron över bäcken upplever man plötsligt en sorts jämförelsevis tystnad. Bäckens porlande överröstar så gott som helt bullret från motorvägen som går alldeles intill. Helt fantastiskt!


2007-06-17 11:39:48


Stina Thelander     



..och nästan lika fantastiskt är att när man går en bit längs bäcken och kommer till Göteborgs Vattenverk (Jo, det ligger faktiskt i Mölndal och är inte helt tyst) så är man plötsligt inne i ruta 07B0E SO – en i Atlas-sammanhang obokad ruta.

Varken i den rutan eller rutan söder därom finns någon svartvit flugsnappare rapporterad. Var finns dom?

Och Mölndals kråka har man ju hört talas om. Vem rapporterar den i rutorna 06B9E NO och 07B0E SO?


2007-06-17 11:40:51


Stina Thelander     



Det finns tre rutor i ett läge längs motorväg, Göteborgs/Mölndalsvägen, järnväg, Toltorpsgatan och Boråsvägen, där antal rapporterade arter är kring 40.

Kolla http://www.artportalen.se/birds/kvartsatlas/atlas2.asp?landskapskod=99

Hoppas vi med gemensamma ansträngningar kan göra färgen mörkare i dessa rutor!
(07B0E NO, 07B0E SO och 06B9E NO) Det är mycket vacker natur här och där. Tex finns naturreservatet Safjället med gravröse, hällekista mm. Och mellan de båda norra rutorna ligger en golfbana och sen kommer naturen i den norra av dessa tre rutor. Det är den ruta som Kristoffer kallat Örgryte.

2007-06-17 11:50:09


Håkan Thorstensson     



Du undrar över svartvita flugsnappare, det gör jag också, för jag tycker de minskat drastiskt de senaste åren. Finns det belägg att arten minskat i numerär, eller är det bara jag som upplever det så?

2007-06-18 08:52:14


Stina Thelander     



Det är många som säger att svartvita flugsnapparen har minskat drastiskt.

I går var det ett underbart väder för fågelinventering på golfbanor. Jag var på Delsjöns golfbana och hittade svarvvit häckning i tre holkar. För några år sen sålde GOF holkar och satte upp kring golfbanor (men vi åtog oss inte skötseln).

Vid Mölndals golfbana finns det också en del svarvita flug i holkarna.

Hur är det Håken? Du beträder golfbanor även när regnet inte står som spön i backen och kanske hinner kolla en och annan holk?



2007-06-23 17:11:15


Jörgen Grahn     



Jag har inte hört något om att svartvit flug minskar, men jag
läser å andra sidan inte Vf etc. Några referenser?

Annars har både min bror och jag (mest min bror) noterat
att den är tydligt glesare i Skåne (Malmö--Lundaregionen).
Är det nåt nytt eller har det alltid varit så, tro?

En längre cykeltur i Lund 17 maj 2003 gav "3-4 sj", och då
cyklade jag genom lummiga villaområden och parker.


2007-06-24 08:50:02

 
Håkan Thorstensson     



Jag försöker undvika golfbanor i mesta möjliga mån när det regnar, oavsett vad jag gör där (lirar eller inventerar). Vidare håller jag mig huvudsakligen till min hemmabana Lerjedalen, och vi har tyvärr inga holkar där, däremot är häckningsfaunan väl dokumenterad därifrån (tack, Conny).

Jag har heller inte hört eller läst något huruvida flug-pelle minskat, men jag tycker nog att den var vanligare för, säg, tjugotalet år sedan. Men, för att travestera en känd låt, för all del, jag kan ha fel. Annars låter ju exemplet från Lund väldigt talande för att jag kanske inte är ute och cyklar, vilket Jörgen tydligen var (där fick jag till det!)



2007-06-25 14:03:58



Svara på
detta inlägg