FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
Observationer hamnar i fel atlasruta

Benny Ahlnér     



Jag är lokaladministratör i Halmstad och Laholms kommuner och har varit starkt involverad i atlas inventeringen det senaste året här.
Vi har märkt att observationer som rapporterats helt rätt i svalan sedan hamnat i fel atlasruta i inventeringen och detta har hänt på flera ställen i flera rutor(mörkertalet är okänt men vi har absolut inte hittat allt. PHU).

Ett tips till atlasrutansvariga: Kolla extra noga från vilken lokal ni har observationen i en atlasruta med häckningskriterie innan ni godkänner den. Lokalen kan ju ligga i en annan närliggande ruta!!!
Just nu hamnar observationen fel i atlasen hur man än gör, man får välja en annan lokal i svalan från samma ruta när man rapporterar för att den skall hamna rätt och hoppas att inte den lokalen också flyttats över rutgränserna förut.

Jag mailade idag svalansupporten, förklarade och gav några exempel. Jag gav dem också en teori om varför det blivit så. När jag gick igenom alla lokaler i mitt område för några år sedan och justerade dem så var det ju en del som var helt fel placerade och även låg i andra rutor. När sedan jag flyttat dem rätt så läser atlasinventeringen ändå av den gamla placeringen på lokalerna när de skapades och då kommer observationerna i fel ruta nu med. Detta var okänt för dem och skall tas upp i akutlistan på saker som skall justeras.
Man kan ju hoppas att atlasinventeringen inte blir alltför lidande med massa felaktiga arter i atlasrutorna om det inte löser sig. Notera att detta fel bara märks om en lokal flyttats från en ruta till en annan. Benny Ahlnér

2007-06-18 22:09:26



Svara på
detta inlägg