FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Välbefåglat träd

Magnus Eriksson     



Var på väg till jobbet imorse via Slotsskogen och lilla dammen som så många gånger för denna sensommar och höst.
Går förbi skatornas favoritsoptunna strax norr om lilla dammen som som de alltid river ur innehållet ur och sprider ut på vägen och gräsmattan. Denna dag var inget undantag. Fullt med skräp men ovanligt många skator, kråkor gråsparvar och kajor. Fortsätter förbi och hajar till vid den stora tallen (av utländskt ursprung antar jag) strax innan Rodrodenronbusskaget, björktrast tjatter hörs uppifrån trädet det var ett tag sedan. Stannar och tittar upp. Hela tallen är fullkommligt översållad av fåglar. Under 20 minuter lyckas jag identifiera Björkttrast, Grå flugsnappare, Skata, Kråka, Kaja, Lövsångare, talgoxe, blåmes, nötväcka, ringduva samt Stenknäck. Och det var inte bara en av varje sort heller. Endast flugsnapparen var ensam. Lät mig hänföras i ca 20 minuter av denna kackafoni av olika fåglar i slottskogen mitt under morgonrusningen (vid niotiden), tog sendan stressad av jobbet en sväng förbi lilla dammen och tillbaks igen. Trädet var då helt tyst och öde. Tittar upp för att se en typisk falkstjärt försvinna iväg över mumintrollsstatyn. Hade inte tid att se vilken sort.
Fin upplevelse i alla fall.

2007-09-03 14:57:37


Jörgen Grahn     



Ja. Såna där blandflockar i buskage och träd på hösten är
bland det roligaste man kan titta på.
Lövsångarungar, sylvior, mesar och kanske grå flug --
man kan stå länge och titta i ett snår och ändå hitta
nya fåglar. Och kom ihåg att det snart är för sent att se
dom, till nästa vår!

2007-09-03 22:17:41


Magnus Eriksson     



Lyckan stod mig bi en gång till näst intill på årsdagen från förra gången. Idag hittade jag efter att ha gått genom en totalt död slotsskogen smågfåglarnas hemliga mötesplats. Jag gick förbi vattentornet och observtoriet inte ett kvitter inte en kaja ingenting så kom jag fram till bergknallen mot plikta. Jag hade tyvärr bara 20 minuter på mig och jag är ganska säker på att jag inte han se allt som fanns att se. Men jag är lycklig ändå

Inom en radie av cirka 10 småtallar såg jag vad man kan kalla en blandflock. Svarthätta, lövsångare, gransångare, entita, talltita, svartmes, grå flugsnappare, svartvit flugsnappare, talgoxe, blåmes, trädkrypare, nötväcka, kungsfågel, stenskvätta, ärtsångare.... och överallt for det småfåglar fram och tillbaka som jag aldrig han se.
vilken upplevelse =)....


2008-09-06 22:49:59


Stig Fredriksson     



De gånger jag sett både skator, kråkor och många småfåglar på en och samma plats i Slottis har det oftast varit någon som upptäckt en mård och slagit larm. Mård sågs 9/9 2007 på Brageberget kan ha varit orsaken. Falkstjärten tyder dock på en sparvhök - ursäkta, men jagande tornfalk har jag bara sett vid ett tillfälle "nere i parken" och då blev den eftertryckligt bortkörd av en stor flock kråkor, kan ju förstås ändå vara möjligt.

Sparvhöken jagar förstås här ibland kan ha slagit byte vilket brukar leda till livlig, inte alltför skrämd uppvaktning av kråkfåglar och mesar. Duvhöken är en vanligare jägare i Slottis men då ser man sällan småfågel, istället en flock knarrande kråkor och ibland skränande skator som håller sig påfallande på sin kant, de inser (oftast) risken med att komma för nära.

Den aktuella obsen låter som en vandrande mesflock, rejält artrik, det är att glädjas att dina och deras vägar korsades så lyckosamt. Stenskvättan låter rätt udda för att vara i detta sammanhang och talltita är näst intill unikt - det har setts fler kungsörnar än säkra talltitor i Slottsskogen de senaste 20 åren. Däremot tycks svartmesen vara på gång, första hösten sedan 2003 då den sågs en del i september.


2008-09-08 23:02:54


Niklas Aronsson     



Det kan väl ändå inte vara så särskilt vanligt med kungsörn i mestågen ens i Slottskogen Stig? Säg till nästa gång du ser en, onekligen intressant.

2008-09-09 09:47:05


Magnus Eriksson     



Det var onekligen en mycket märklig upplevelse för mig.

Det var dock inga rovfåglar eller kråkor, inget larmbeteenden eller något sådant heller. Ett lungt ätande och flaxande mellan träden på bästa skogsfågelmanér. Märkbart var också att jag först trodde det var en stor flock kungsfågel då allt ljud som hördes från hela flocken var kungsfågellikt ljust pipande. Endast ett enstaka ljud från blåmesar samt Entitans karaktärsljud hördes ett fåtal gånger. Och som sagt under de 20 minutrarna jag stod där var det helt lungt och fint så när som på två gånger då jag kom för nära och någon fågel varnade för mig. Men det lugnade snabbt ned sig igen.

Vad beträffar de olika arterna så har jag följande att tillägga.
Stenskvättan är 100% säker, den var dock på marken under träden under någon minut för att sedan försvinna in bland träden. Så huruvida den tillhörde flocken är väl svårt att avgöra.
Svartmesarna är också 100% säkra frågan är bara hur många de var. Men under de 20 minuterna jag stod där var väldigt många av fåglarna jag slängde upp kikaren mot Svartmesar och då med sådana avstånd att det inte kunde vara samma fågel. 5 svartmesar hade jag som mest i kikaren samtidigt.
vad gäller talltitan skulle jag säga att det är den enda fågel jag efter ditt inlägg inte längre är 100% säker på, dock 90-95%. Jag hade den i kikaren samtidigt som en svartmes och la speciellt märke till den större haklappen och det stora huvudet eller "tjurnacken" som dom kallar det i boken. Visst i förhållande till Svartmesen kan kanske en entita tyckas ha "tjurnake" också men den stora haklappen kändes väldigt annorlunda mot de entitor jag blivit förtrogen med i slottskogen det senaste året. Dock varade obsen av den förmodade Talltitan inte mer än kanske 20-30 sekunder max.



2008-09-09 16:20:30

 
Stig Fredriksson     



Det är lite märkligt med talltitan, den finns väl på andra sidan leden, i Änggårdsbergen - tänkte jag, kollade på Svalan: 15 obsar på 20 år, 2 obsar under häckningstid... denna lilla mes är ju extremt stationär, dock råkade en talltita 1994 komma in till Slottsskogen och sågs sedan vid fågelborden vintern igenom. Givetvis passerar säkert en och annan ibland omärkligt och mitt inlägg skall inte tolkas som misstroende, Magnus. Men ok, gråton, vit vingpanel och strävt distinkt lockläte är vad jag behöver för att säkert bestämma arten. Min grundmurade uppfattning är annars att ju fler fåglar som ses i Slottsskogen desto gladare blir jag, även om jag inte ser dem själv. Din flit i denna vackra park gläder mig därför. Men har inget emot att se dem - messa mig nästa gång, är jag i närheten kommer jag. Gäller även andra läsare av detta inlägg. 0703-30 28 16. Jag gör detsamma när det kommer något ovanligt hit. Det är ju (delvis) så, att fågellokal är en plats där många passerar och ser fåglar.
Niklas, om kungsörn ger sig in i mestågen hör jag av mig - sett den två gånger här, mars på sträck norrut över Azaleadalen, utan reaktioner bland fåglarna, i november på god höjd - då lyfte alla fåglar i hela Slottsskogen.

2008-09-10 20:30:16



Svara på
detta inlägg