FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Dvärgkanadagås

Dag Aurell     



Johan Svedholm larmade idag ut via BMS; ej listad, spontan? Dvärgkanadagås, mörbukig etc.
Kan någon reda ut begreppen om den nya arten.
Vilken ras etc som gäller?
Finns den som potentiell parkrymling mm?
Tacksam för svar

2007-09-10 10:42:26


Niklas Aronsson     



Det finns en uppsjö små former av kanadagås där hutchinsii, leucopareia, taverneri och minima för tre år sedan förärades artstatus i AOU:s (The american ornthologists union) checklista för nordamerikanska arter. De splittas under namnet Cackling goose (Branta hutchinsii). Den skiljs från kanadagåsen (Branta canadensis) som består av formerna canadensis, interior, maxima, moffitti, parvipes, fulva, occidentialis. Det finns enligt Birding World indikationer på att det kommer fler splittar.
I jan 2007 fattade SOF:s taxonomikommitté beslut att följa AOU:s rekommendation och där framgår att dvärgkanadagåsen är närmare släkt med vitkindad gås än med kanadagås.
Problemet är två: dels överlappar parvipes och taverneri varann, dels är dessa små former vanliga i parker. Det innebär att risken är överhängande att små former förs till kategorin rymlingar där även snögås parkerar.
Nu vet ju inte jag vilken av dessa former det var som Johan såg så det kan ju hända att det går att hävda att det var en dvärgkanadagås som är spontan.


2007-09-10 11:26:17


Niklas Aronsson     



Och just nu larmade Johan ut att han tror att det är en kanadagåsen av formen occidentalis, således vanlig kanadagås.


2007-09-10 11:33:30


Johan Svedholm     



Halloj!

När jag i morse hittade en småvuxen, mörk kanadagås tillsammans med vanliga kanadensare i Björlanda hade jag ett vagt minne av att det fanns något sorts problem med dvärgkanadagåsbestämning. Jag kom dock inte på vad, utan försökte se så många karaktärer som möjligt, knäppte en sedvanligt kass bild med mobilen och larmade som "ej listad, spontanitet oklar" och skrev dvärgkanadagås i kommentaren.
Hemma vid datamaskinen visade det sig att problemet var att det finns raser av vanlig kanadagås som också är småvuxna, av vilka vissa inte är helt enkla att skilja från dvärgarna.
Efter att ha tillbringat förmiddagen med att surfa runt på mer eller mindre obskyra gås-sidor med delvis motstridiga uppgifter lutar det nu åt att det rörde sig om en kanadagås av rasen Branta canadensis occidentalis.
Det som leder mig till detta är:
- Det mycket mörka, brunsvarta bröstet som utan kontraster blott blir endast obetydligt ljusare från halsens svarta ned under buken. Om jag fattat det hela rätt utesluter detta samtliga raser utom B. hutchinsii minima och B. canadensis occidentalis.
- Storleken, som jag bedömde såsom varande någonstans mellan vitkindad och kanadagås. Detta borde vara för stort för B. h. minima, men verkar OK för B. c. occidentalis.
- Näbben, visserligen inte var så lång som hos vanlig kanada, men inte heller så liten och trekantig som på de minima-bilder jag sett.
- Allmänna proportioner, som låg närmare kanada än vitkindad, pekar också mot occidentalis.

Någon med bättre koll på dessa gäss får hemskt gärna kommentera. En rutten bild kommer på Svalan inom kort.


2007-09-10 11:52:12

 
Dag Aurell     



Tack för bra info.

2007-09-10 12:06:18



Svara på
detta inlägg