FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Kustfoto - månadens art i januari

Pär Lydmark     



Gott nytt år alla deltagare i Kustfoto!

Jag har inte hunnit uppdatera Kustfotosidan och det kanske tar ett par dagar, men månadens art i januari blir i alla fall storskrake (som en liten revival för er som varit med ända sedan starten för fyra år sedan eftersom det var den första arten som var månadens art)!

Lycka till och glöm inte att rösta på decemberbilderna senast 5 januari!

2008-01-01 18:08:00


Pär Lydmark     



Hej igen!

Glöm allt jag skrev ovan... Efter att ha diskuterat Kustfoto-framtid med Björn Dellming tidigare idag har vi beslutat att göra om upplägget i Kustfoto. Det börjar bli lite enkelspårigt att köra på precis som förr nu när alla enkla arter är fotade och vi tvingas ta till repriser i Månadens Art.

Alltså: glöm det där med storskraken. Jag återkommer med de nya reglerna senare ikväll men kan avslöja att det blir:

1. En förändring i kategoriernas teman (vilket var på tapeten redan för några år sen, men nu blir det alltså av), och

2. Ändring i bildformatet till större bilder (vilket önskats tidigare i forumet under hösten)

På återläsande ikväll alltså!

2008-01-02 18:02:50


Malin Karlsson     



När förändringar ändå är på gång vill jag argumentera för att göteborgstraktens, alternativt bohusläns, gränser flyttas till norra älvängen. För att i nuläget nå tillåtet fotoområde krävs bad i iskall älv, något som varken bidrar till motivation eller oskakningsskarpa bilder.
För en ökad konkurrens och kvalitet i kustfoto, bör en öststatsutvidgning genomföras snarast. Alternativt kanske vindskyddsbyggarna kan tänka sig att hjälpa "alla oss i älvängen" med en bro över till tjurholmen?

I övrigt tror jag att det blir jättebra med en ändring av bildformatet. :)

2008-01-02 19:09:19


Per Norberg     



När vi inne på ändring av bildformat så undrar jag om det är möjligt att kunna lägga upp två eller tre bilder eller flera (i mindre format) jämte varandra för att lättare kunna göra en jämförelse. Som det är nu blir det ett evinnerligt rullande upp och ner när två bilder skall jämföras innan jag bestämmer mig för vilken bild som tilltalar mig bäst.
Det går i och för sig att rösta för att få bilderna nära varandra och sedan avbryta röstandet om jag skulle vilja ändra ordningen.

Eftersom ni ändå är inne på att förändra lite så kanske man skulle kunna tänka sig att förändra ännu lite mer.
Få inte huvudvärk nu utan gör det som ni nästan tänkt er.

Gott Nytt KustfotoÅr!

2008-01-02 20:04:25

 
Pär Lydmark     



Hej och tack för synpunkterna, här kommer två korta svar till Malin och Per.

Malin: Jag förstår att du är sugen på att utvidga gränsen, men vi måste dra gränsen någonstans. Och det känns inte logiskt att ha andra gränser för Kustfoto än för resten av Kustobsar, alltså fortsätter vi att hålla oss till gränserna för de tre rapportområdena på Västkusten (Halland, Göteborg och Bohuslän). Du får helt enkelt inse att det är lite roligare att skåda på rätt sida gränsen och orka dig över älven lite oftare ;)

Per: Jag ska se om det går att lösa. Jag lägger det på önskelistan i alla fall!

2008-01-02 22:07:27



Svara på
detta inlägg