FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Dagens ringmärkning

Daniel Gustafsson     



Jag, Stig och Adam var ute och försökte ringmärka idag, först vid Muddret (utan resultat) och sedan vid Botaniska trädgården, där det gick bättre. Jag glömde min lista på Zoologen, men de siffror som anges i kommentaren stämmer någorlunda.

Värt att notera är att tre individer --- två grönsiskor och en blåmes --- hade fjäderlöss, vilka insamlades.

Blåmeslusen var med största sannolikhet en Menacanthus sinuatus, vilket är samma art som finns på alla mesarter i Eurasien. Det är en springande kroppslus (underordning Amblycera, familj Menoponidae), och endast ett exemplar (vilket inte tycks vara fullvuxen) insamlades i gaskammare. Jag har tidigare den här arten från både blåmes, talgoxe och svartmes, men arten finns också på talltita, och sannolikt flera av de andra Eurasiatiska mesarna också. En typisk kandidat för kryptisk artbildning, med andra ord, och tids nog kommer den vara föremål för molekylära och morfologiska studier på GU.

Grönsiskelössen insamlades manuellt från huvudet på de två individer som var infekterade, och sammanlagt fick jag ca. 15 individer, en från den först grönsiskan och resten från den andra. Huvudlöss av den här typen tillhör underordningen Ischnocera och familjen Philopteridae, vilket är ett sammelsurium av mer eller mindre svårskiljbara släkten och arter. Intressant att notera är att bara en art av Philopteridae sp. är beskriven från grönsiska, och detta var inte den. Den beskrivna arten är Brueelia chrysomystris, vilka är långsträckta vinglöss. Vi har alltså eventuellt med en obeskriven art att göra.

På svenska finkar finns ett antal troliga huvudlevande Philopteridae-arter beskrivna:
Sturnidoecus blandus på steglits,
Philopterus citrinellae på grönfink, domherre,
Philopterus linariae på gråsiska,
Sturnidoecus carpodaci på rosenfink,
Philopterus eurasiaticus på stenknäck,
Philopterus fortunatus på bofink,
Philopterus rapax på bergfink,
Philopterus curvirostrae på mindre korsnäbb, och
Philopterus hansmuenchi på bändelkorsnäbb.

Denna uppdelning antyder att det är troligt att, förutsatt att samtliga dess är goda arter, Philopterus-arter hittad på grönsiska är en "ny", obeskriven art. Jag har lite material från Ottenby från i höstas också, och ska kolla upp detta under våren. Om det rör sig om en ny värdrelation av en beskriven art är kanske P. linaeriae på gråsiska eller P. citrinellae på grönfink den troligaste kandidaten.

Philopterus är också en grupp som tids nog kommer underökas genetiskt och morfologiskt på GU.

Vi kommer fortsätta mata på Muddret under evckan, för atts e om det bara är en tidsfråga, och avsaknaden av fåglar är att de bara inte hittat den än. Skulle någon se fågel vid matningen, skriv gärna det i kommentaren, oavsett vilken art det rör sig om. Allt är av intresse.


2008-02-11 18:36:31

 
Daniel Gustafsson     



I morgon kommer jag försöka fånga in hämplingarna vid Torslandavikens golfbana för avlusning. Jag ska lägga ut mat redan i kväll, ifall det hjälper.

Om den är kvar imorgon vid skymningen komer vi försöka fånga in svarthakade buskskvättan vid Torslandaviken för avlusning.

På onsdag eller torsdag kommer jag sätta upp nät under förmiddagen på Brudarebacken, ifall det finns fågel där.

Om någon förutom Hampus är intresserade av att närvara är det bara att säga till.

2008-04-21 17:52:23



Svara på
detta inlägg