EXKURSIONER & RESOR
Här hittar du rapporter från GOFs exkursioner och resor.
Senaste reserapporterna
» Rapportarkiv
Foto: Mats Bjersing
Skåne/Falsterbo 24–26/8 2018

15 glada GOF:are hade en mycket givande resa där vi obsade inte mindre än 114 arter, med en ung aftonfalk i topp! Lite regn men mest sol och som alltid mycket trevligt!
Vi var 15 förväntansfulla GOF:are som reste från Göteborg i ösregn med Leif som ledare och Berndt som chaufför. Regnskurarna fortsatte att avlösa varandra genom Halland, och dessutom blev det totalstopp på motorvägen på ggund av en trafikolycka. Just där och då kändes det väl lite tveksamt ... Men efter en timmas väntan kunde vi köra vidare, och efter middag på Rasta på Hallandsåsen kunde vi pricka av de första Skåne-reskryssen på P-platsen: sädesärla och ringduva. Alltid en början. Det fortsatte med en del unga bruna kärrhökar och tornfalkar längs vägen, samt en ljungpiparflock på ett fält.
Nästa stopp blev Salviken söder om Barsebäck, där det skulle finnas god chans på skräntärna. Regnet hade upphört och nu sken solen på oss. Och mycket riktigt, i fint medljus från vår position sydväst om viken och revlarna kunde vi på långt håll se ett antal skräntärnor, att jämföra med fisktärnorna och de kentska tärnorna som flög förbi på nära håll. Där fanns också en hel del vadare, bland annat resans enda roskarl.
Så småningom kunde vi checka in på Falsterbo kursgård i fina dubbel- och enkelrum med toa, dusch och kylskåp. Handdukar och lakan ingick också, så bekvämt! De utlovade vattenkokarna var dock bara sporadiskt förekommande. Några skådare tog en sväng till Höllvikens strand före skymningen men de flesta valde att knoppa in inför den tidiga morgonen.
Vi samlades kvart i sex för avfärd till Nabben. Lite blåsigt, men inget regn. Gott om gulärlor och ladusvalor i luften, några hörde en vattenrall som grymtade till i vassen. I viken rastade många vadare, flest kärrsnäppor och större strandpipare, men även ett tjugotal vardera av vackra kustpipare, myrspovar och skärfläckor. Några svartsnäppor, skogssnäppor, gluttsnäppor och storspovar, samt alla simandsarter utom årta kunde studeras. Även några kentska tärnor rastade här. En del sparvhökar och unga bruna kärrhökar samt en lärkfalk sträckte ut. Plötsligt upptäcktes en kustlabb som bågade snyggt långt ut i sydväst! Den fick bli morgonens prick över i. Dags att återvända till kursgården för stor frukostbuffé.
Efter frukost blev det Ljungen mellan kl 10 och 11. Det var väl ingen riktig fart på rovfågelsträcket, men åtminstone sju bivråkar och en del bruna kärrhökar, sparvhökar och en fiskgjuse sträckte förbi. Även en nötkråka och en turkduva flög förbi, och ett par dubbeltrastar sågs i ett träd.
Vi körde vidare inåt landet mot Börringetrakten. Längs vägen fick vi nu äntligen se den första rödgladan, en Skånesilhuett som vi förväntat oss redan på fredagen. Men när väl den första var sedd så trillade de sen in med jämna mellanrum ... Första stoppet blev vid Grönalund, där vi spanade ut över Börringemaden. En del vadare, bland annat brushane och enkelbeckasin, födosökte i det grunda vattnet. Ganska snart åkte vi vidare en kort sträcka för att skåda och äta medhavd lunch vid Bisbjär. Utsikten över omgivande åkrar, fält och sjöar är här vidsträckt. De mörka molnen tornade dock upp sig och snart började det åska. Vi hann se några havsörnar, en hel del rödglador och korpar, och – lite otippat – två sträckande kustpipare innan regnet kom. Nu åskade det också rejält, så vi lämnade platsen lite tidigare än planerat för att söka oss till ljusare trakter.

Ljuset fanns vid Näsbyholmssjön. Här sken solen och sjön myllrade av fåglar. Massor av grågäss och änder i sjön, över sjön födosökte mängder av ladu-, back- och hussvalor. Nu fick vi in sista simanden också, det vill säga årta. Även en brunand och några smådoppingar sågs. En skräntärna upptäcktes också där den rastade på en revel bland gässen. En fiskgjuse provade fiskelyckan i sjön utan att få napp vad vi kunde se. En hel del vadare, bland annat några brushanar och en del enkelbeckasiner, och så längst in i viken två granna rödspovar av rasen islandica, samt några svartsnäppor. Nöjda åkte vi vidare.
Nästa stopp blev längs vägen i trakten av Havgårdssjön. Sex rödglador och ett par tornfalkar födosökte över fälten. Efter en stunds tubande upptäcktes en havsörn på hyfsat håll och en kungsörn på "aphåll", där de satt i varsin torr-raka. Strax därefter kom regnet så vi flydde in i bussen. Tillbaka mot Falsterbo via Vellinge, där tre turkduvor noterades i förbifarten. Ursprungliga planen var att avsluta dagen vid Foteviken, men under dagen hade det kommit ett lokallarm om en ung aftonfalk vid Skanörs hamn. Leif föreslog att vi skulle satsa på att den kunde vara kvar och köra mot hamnen istället, och alla var med på noterna. Regnet hängde i luften men nu var alla taggade inför chansen att få se aftonfalk. Och om det nu var ledarens fingertoppskänsla eller något annat det berodde på, för har man sett, vi behövde inte gå långt från bussen förrän falken upptäcktes där den satt på en stängselstolpe och putsade sig! Vi kunde studera den på ganska nära håll en halvtimma tills ett nytt regn fick alla att skynda tillbaka mot bussen. Vilket flyt vi hade, och då avses inte i första hand den rikliga nederbörden. Kvällen avslutades med middag på kinesrestaurangen Lotus House. Gigantiska portioner, som av somliga (till exempel undertecknad) rundades av med glass och friterad banan ...
Söndagsmorgonen var en kopia av lördagen vad gäller programmet: först Nabben, sen frukost (och utcheckning), därefter Ljungen. Som väl var kopierades inte vädret för idag sken solen och regnmolnen syntes inte till. Utdelningen på Nabben och Ljungen blev väl ungefär densamma som på lördagen, dock med en del nya arter för resan. De "tyngsta" var spovsnäppa (både adulta och 1k-fåglar) på Nabben och en grann adult hane ängshök lågt och nära över Ljungen.
Vi körde sen inåt landet i nordostlig riktning. Ett kort stopp vid Häljasjön gav bland annat en lärkfalk som snabbt drog förbi och en nötskrika som skränade inne i skogen. Via Våmbs ängar kom vi så fram till huvudmålet Krankesjön. Här hade vi ett längre lunchstopp med skådning från Silvåkratornet och gömslet. Mängder av fåglar i sjön, framför allt skäggdoppingar, sothönor och snatteränder. Längst bort i västra änden av sjön gick fem ägretthägrar och födosökte. Ytterligare tre ex kom samtidigt flygande över sjön i västlig riktning, så summa åtta ägretter! En koloni storskarv med en och annan gästande gråhäger fyllde ett stort närbeläget träd. Några sångsvanar sågs bland alla knölsvanar, ett antal fiskgjusar fiskade (i alla fall en fångst sågs). Även här sågs födosökande skräntärna och lärkfalk flyga förbi. Rödglada och ormvråk lågsniffade över tornet, en sparvhök kom snabbt pilande över vassen. Plötsligt kom ett tjugotal stjärtänder i en artren flock inflygande, gjorde några varv och landade. Wow, så vackra! Från gömslet kunde man också se att fisktärnorna fortfarande hade dunungar.
Mycket nöjda styrde vi så vidare. Vit stork efterfrågades och vi blev sannerligen bönhörda. På Flyinge kungsgård stod en koloni på närmare 30 ex på gödselstacken! En efter en lyfte de och flög över den närbelägna dammen för att landa en bit längre bort. Där stod de sen och klapprade med näbbarna, som om de kommenterade och betygsatte kollegornas start- och landningsteknik. När det började bli dags att åka vidare upptäckte Lena plötsligt en orange prick på en låg gren längst bort i dammen. Kungsfiskare! Stort jubel, denna kronjuvel bland svenska häckfåglar är alltid lika kul att få möta. Och
det visade sig dessutom vara två ex, ungfåglar båda, som spanade efter fisk. En rörhöna upptäcktes också när vi kollade på kungsfiskarna.
Nu styrdes kosan norrut. Planen var att hinna med ett stopp i Gällingetrakten i Halland, där en svart stork larmats ut under hela lördagen och även söndag morgon. Tyvärr var storken borta när vi kom, så vi körde snart vidare och anlände till Centralen vid 18-tiden. Oavsett den missade svarta storken så var alla mycket nöjda. Totalt hade vi 114 arter, vilket väl lär vara nytt rekord för denna resa (?). Svårt att rangordna obsarna, förväntade målarter som bivråk är förstås roligt att få se, men de oväntade "bonusarna" sticker alltid ut lite mer. Så på min privata "topp 5-lista" hamnar aftonfalken i topp, med ängshök, ägretthäger, kustlabb och kungsfiskare utan inbördes rangordning därefter. Men nötkråka, rödspov ssp islandica, vit stork och den stora stjärtandsflocken är givna "bubblare" ...
Stort tack framför allt till Leif och Berndt, men även till alla medresenärer för trevlig samvaro!
Text: Mats Bjersing
     SKICKA IN RAPPORTER
Har du varit med på en exkursion eller resa och vill skriva en rapport. Kontakta Rolf Skoog,