FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Nu slipper ni Smitten...

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Sträckräkningssäsongen vid Smithska udden avslutades igår. Totalt har udden varit bevakad under 85 dagar (1 augusti - 20 november) och det totala antalet timmar uppgår till 233. Under samma period förra året bevakades udden 62 dagar/131 timmar.

Totalt räknades knappt 170 000 fåglar under hösten och jag vill tacka alla som hjälpt till med att bidraga med rapporter. Förra hösten räknades knappt 90 000 fåglar.

Nu väntar jag på att få in lite historiska uppgifter som jag blivit lovad från olika håll så får jag se om jag orkar/kan sammanställa allt på något sätt. Må väl!

2004-11-21 17:38:57


Christer Fält     



Afton!

Härligt flit Kristoffer! Nu bär det väl av till Kreta eller nåt med "di blåe" i hjärtat och med ängslan i glaset inför 2005 då "di röe" vinner Allsvenskan?! : )

/Mvh


2004-11-21 21:04:54


Kristoffer Nilsson     



Nja, först får jag börja ta tag i de högar som vuxit sig ganska stora med grejer de senaste veckorna/månaderna. Kreta blir det inte, men dock en resa till Old Trafford i februari. Man får ju börja kartlägga eventuella motståndare i Champions League framöver... :o) Hoppas på fina derbyn nästa år. Kul med vitvingade truten förresten, GRATTIS! Må väl!

2004-11-22 10:07:45


Peter Strandvik     



Bra jobbat Kristoffer!

Dina insatser har ju manat till efterföljd!!
Relativt många spontana sträckrapporter har ju setts på Kustobsar under hösten.

Kanske ngt samlat grepp nästa höst, med bevakning på många platser under 1 helg i sept o 1 i oktober??

De flesta skådare som vill nappa på en sådan aktivitet kan ju förslagsvis hitta en favoritplats lite utspritt- så att man inte bevakar samma lokal!!

(eller drar du några andra slutsatser med höstens material från Smitten??)

Peter S

2004-11-22 13:38:36

 
Kristoffer Nilsson     



Hej igen,

Bra initiativ att samla skådare till sträckskådning från många lokaler kommande år. Med tanke på at sträcket över Göteborg är tämligen dåligt kartlagt (vad jag vet) så är sådana insatser mer än välkomna. Jag ställer självklart upp. En liknande insats kan ju göras redan under våren när det handlar om hur sjöfåglarna sträcker genom skärgården. Här tror jag också att kunskapen är tämligen dålig för många arter.

Jag har inte hunnit dra några slutsatser alls av materialet från Smitten för jag har knappt tittat på det ännu, men jag tror säkert att det finns många likheter med hur det såg ut under fjolåret. Kan väl hastigt nämna att det förra året räknades drygt 500 starar under hela hösten och höstens antal uppgick till drygt 350 trots bättre bevakning! Iofs missar man säkert många starar som lämnar området redan tidigare under sommaren, men att staren minskar och har minskat kraftigt är ju tydligt även i detta lilla material. Samma sak gäller bl a hämplingen.

Jag ska se om jag kan sammanställa allt i en eller flera artiklar under nästa år i FpV. Omfattningen beror lite på hur mycket historiskt material som finns att tillgå. Eftersom inga liknande studier verkar ha gjorts i Göteborg tidigare så kommer jag att försöka dokumentera allting så detaljrikt som möjligt. Hönö är väl den mest dokumenterade sträcklokalen annars i området och där har vi ju numera en hyfsat god bild av sträckrörelserna även för de vanligare arterna. Rätta mig gärna om jag har fel och om jag har missat någon lokal som jag inte känner till. Må väl!

2004-11-22 15:15:29



Svara på
detta inlägg