FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Gradering av sällsynthet

Mikael Nord     



Hejsan,
Artens sällsynthet (motsvarar mängden rött) kan utläsas framför varje rapporterad art. Tycker denna gradering kanske bör ses över då mängden rött är mindre på t ex vitvingad trut än vattenpiplärka. Tycker det finns en hel del andra liknande exempel. Vad styr detta?

2004-11-21 20:12:01


Magnus Unger     



Det som styr mängden rött är prefix från en gammal c3 manual, samt en del anpassningar till västkusten. Då denna knappt är uppdaterad sedan starten av kustobsar 2000 så finns det en del felaktigheter.

Dock kommer vi inte lägga något krut på detta då vi vid årsskiftet går över till Svalan, så ni får stå ut drygt en månad till.

2004-11-21 21:19:57


Christofer Bladh     



God kväll, kan vara svårt att avgöra också vad som ska ha "prick" och inte.
Här i Bohuslän för exempel där jag bor kan man tycka att det är lite konstigt med Toppskarv med röd prick medans den är mindre allmännare i Halland.
Vise versa är det kanske med Skärfläcka som inte har prick kanske beroende att den är mer allmän i Halland, men klurig att se i Bohuslän.

2004-11-23 21:22:48


Pär Lydmark     



Efter nyår kommer prickarna att baseras på fyndstatusen i respektive rapportområde, så då kommer samma art att kunna ha olika symbol beroende på om det gäller Bohuslän, Göteborg eller Halland. Fyndstatusen uppdateras i Svalan av respektive Rrk, så så länge den är uppdaterad kommer visningen av sällsynthet att bli mycket mer korrekt framöver.

2004-11-23 21:58:32


Björn Dellming     



Kommer man fortfarande kunna rapportera som vanligt på kustobsar efter årskiftet när ni gått över till svalan?

Är registren samkörda på nåt sätt?

Jag tycker nämligen att Svalan är krånligt som f*n att använda för rapportering...

2004-12-03 20:21:17


Pär Lydmark     



Nej man kommer inte att kunna rapportera via de formulär som vi idag använder på Kustobsar, utan vi kommer att länka till Svalans rapporteringsformulär istället. Jag tycker också att Svalans nuvarande formulär är krångliga, det tar alldeles för lång tid att rapportera med dem. Men om bara den nya versionen av Svalan hinner lanseras innan nyår så är det problemet ur världen. Den nya rapportformulären i Svalan innehåller autoifyllning precis som Kustobsar och går mycket snabbare att rapportera med.

2004-12-04 14:22:34


Magnus Unger     



Jag har dock hört en andrahandsuppgift om att svalans nästa version är försenad och inte kommer innan nyår. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

I så fall när kommer den, om ytterligare ett år eller?

2004-12-04 16:13:11


Pär Lydmark     



Ska se om jag kan få tag på Johan Nilsson och få en förstahandsuppgift.

2004-12-04 21:39:14


Pär Lydmark     



Nu har jag varit i kontakt med Johan Nilsson, och kan dementera ryktena om att den nya versionen av Svalan skulle vara försenad till efter nyår.

Hela Artportalen kommer att flyttas från Naturvårdsverket till SLU, med nya snabbare servrar enbart för Artportalen. Detta sker troligen i veckan som kommer.

I veckan därefter sker troligen lanseringen av den nya Svalanversionen. Allt verkar redan nu färdigt, men man kör en säkerhetsvecka och hårdkollar allt för att undvika en "SQL-injection", för att citera Johan ordagrannt.

2004-12-05 21:35:58


Pär Lydmark     



Den dementerade andrahandsuppgiften får nu i sin tur dementeras, vilket slutar med att uppgiften kommer att stämma. Den nya versionen av Svalan kommer inte att sjösättas före nyår (eftersom man inte vill riskera att barnsjukdomar gör att systemet havererar under helgerna när ingen personal kan fixa det). Den kommer alltså några dagar in på det nya året när personalen är på plats igen.

Vi kommer dock ändå som planerat övergå till Svalans databas vid årsskiftet. Visningen av obsar kommer att fungera ungefär som förut här på Kustobsar, den funktionen hänger inte ihop med lanseringen av den nya Svalanversionen. Däremot innebär detta att vi får dras med Svalans gamla rapportformulär några dagar i början på året. Dessa är ju inte överdrivet kända för sin smidighet, men eftersom det (förhoppningsvis) bara handlar om ett par dagar så ska det väl gå an.

2004-12-20 11:10:07


Stefan Oscarsson     



Jaha....då blir det till att rota fram "svalanskolan" i VF på femtioelva sidor då!?
Tycker att svalan är väldigt trist till skillnad från den helt suveräna Kustobsar.
Men anpassning till allt större bröder och rättning i ledet ligger ju dessvärre i tiden nu............

2004-12-21 22:15:23


Pär Lydmark     



Förhoppningsvis kommer detta inte innebära någon försämring av Kustobsar och jag hoppas du kommer tycka att sidan är lika suverän framöver, även om obsunderlaget kommer från en annan databas. Små tillfälliga försämringar kan eventuellt finnas i början innan vi hunnit rätta till dem, men det kanske vägs upp av andra fördelar istället.

2004-12-22 08:54:47


Håkan Nilsson     



Hej!
Några frågor om rödmarkeringen.
Den gradering som nu visas är det den rätta/slutgiltiga?
Har det någon betydelse vilken månad och/eller antal fåglar det gäller?

2005-01-05 12:59:01


Pär Lydmark     



Hej!

Nuvarande markeringar baseras på den fyndstatus som finns inlagd på Svalan av varje Rrk. Markeringarna kan alltså vara olika mellan Bohuslän, Halland och Göteborg för en och samma art. För tillfället motsvarar de olika fyndstatusarna röda pluppar enligt följande:

Mycket allmän: Ingen röd
Allmän: Ingen röd
Sparsam: En röd
Regelbunden men sällsynt: En röd
Oregelbunden, >100 fynd men ej årlig: Två röda
11-100 fynd i rapportområdet: Två röda
1-10 fynd i rapportområdet: Tre röda
Ej tidigare anträffad i rapportområdet: Tre röda
Ospontan: Grå ruta

Prickarna varierar inte efter årstid, men däremot dyker Datum-symbolen upp efter de artnamn som rapporteras under avvikande tid på året.

Kanske kan vi lösa detta på bättre sätt, synpunkter mottages gärna.



2005-01-05 13:11:39


Björn Dellming     



Jag tycker ni gör detta storartat. Vill ni lägga in någon slags datum-sällsynthets-rödplupp så är det väl iofs kul, men det viktigaste just nu tycker jag verkar vara att få till en vettig rapporteringsmetod. Många skådare är ju näst intill allergiska mot svalans rapportmallar, och jag vet ju hur jag själv är. Jag rapporterar förnärvarande på svalan bara om jag sett nåt skoj. Dagens sjungande svartmesar, nötskrikan och gröngölingen utanför fönstret dyker troligtvis inte upp på svalan. Det bör dock tilläggas att jag försökte gå in och rapportera dem, men svalans startsida vägrade laddas. Nu ser jag också att inte ett enda av Kejsarörnlarmen har nått fram till kustobsar... svalan är och förblir för närvarande en djup suck för mig.

2005-01-05 14:20:46


Pär Lydmark     



Mycket skumt att kejsarörnslarmen inte dyker upp här när de syns på Svalan... Har ingen aning om hur det kan gå till. Vi får kolla upp saken!

2005-01-05 15:19:56

 
Magnus Unger     



Kejsarörnslarmen och obsarna kommer nu in på svalan liksom även Obestämd Sillgrissla/Tordmule som tidigare saknats.

Anledningen att inte kejsarörnen kom med var att det inte fanns någon fyndstatus för den arten i Halland, Johan Södercrantz hjälpte mig att uppdatera statusen för den på svalan så den nu kommer med.

Dock finns det nog många fler arter som saknar fyndstatus, så jag uppmanar Rrk halland och Rrk bohuslän att gå in och kolla över "Rapportområdets fyndstatus" så vi slipper sakna fler arter framöver. Självklart skall vi även i göteborg se över denna.


2005-01-05 19:59:16



Svara på
detta inlägg