FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Hur sätta upp fågelholkar?

Rolf Skoog     



Jag försöker undvika att använda stålspikar i träd. Har provat aluminiumspikar, men enbart hitta korta sådana. Har också provat att hänga holken över en gren med ett metallband, men det blir ostadigt. Tacksam för tips på var man kan hitta längre aluminiumspikar eller annat bra sätt att lösa detta på.

2008-04-16 12:43:55


Pär Lydmark     



Min fasters man har experimenterat lite med holkupphängningar vid vårt gemensamma sommarhus på Öland. Jag vet att han satte upp ett par holkar med träspik. Minns inte om han köpte dom någonstans eller om han snidade dom själv (men jag tror på det senare; han är slöjdlärare). Jag har för mig att han förborrade ett hål och sen slog in träspiken, dvs det blev ungefär som en träplugg.

Ett annat alternativ som vi kört med på senare år är lite mer komplicerat att förklara. Ska se om det går.

1. Leta upp en nedfallen gren eller en avsågad gren från ett fällt träd. Grenen ska ha formen av en klyka, ungefär som en 7:a, fast med ännu snävare vinkeln mellan de båda armarna (som en 1:a med lite förlängd flagga).

2. Spika fast holken på den kortare av de två armarna av grenen (med vanlig spik; nu handlar det ju inte om ett levande träd).

3. Häng upp hela arrangemanget genom att låta de båda armarna på din holkförsedda gren hänga gränsle över en Y-formad klyka i trädet (t ex där en gren går ut från stammen). Den långa delen fungerar som ett lod och gör att holken hänger upprätt. Eventuellt kan man behöva fästa lodet med ett rep runt stammen, men på de vi har hängt upp på Öland har de självstagat sig bra. Den extra pinnen som hänger i trädet tänker man inte på, och upphängningsanordningen har även fördelen att man inte behöver en lika lång stege för att klättra upp, eftersom man har holken monterad på en 1,5-2 m lång pinne redan från start.

Vet inte om det går att förså ovanstående utan att ha sett det. Det låter kanske rätt komplicerat men är egentligen väldigt enkelt. Jag kan nog ordna fram en bild på konstruktionen om några veckor om det är intressant.

2008-04-16 16:16:08

 
Erik Edvardsson     



Jag och en kompis har använt oss av en sorts gummiremmar med hål i. Man bygger holken som vanligt men slår inte in spiken i träden utan låter den sticka ut från plankan. Sen tar man gummiremmen, som har hål i sig, fäster i spiken drar år ordentligt runt trädet och fäster i spiken igen.

Denna lösning är väldigt stabil och gummit har såpass bra grepp att man inte behöver tänka på att spänna runt en gren, även om det kanske skulle säkra ännu mer.

Vet tyvärr inte var man får tag på dessa remmar. Kompisens pappa är rörmockare så han hade dem hemma men de går kanske att köpa i en bygghandel eller nåt...

2008-04-16 18:07:22



Svara på
detta inlägg