FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Kustobsar ligger efter....

Magnus Lundström     



Varför dröjer det uppemot 30 min innan svalanobsar dyker upp på kustobsar? Blir ju kanske att folk kollar svalan före kustobsar... Lite synd eftersom kustobsar är en så snygg sida! och betydligt mer informativ än svalan vars obsmarkeringar jag aldrig förstått mig på. Förutom fet rödmarkerad text förståss...

2008-05-29 19:19:24


Tobias Källqvist     



Färgmarkeringarna i Svalan är inte helt självklara, men i alla fall, håller man markören över färgpricken visas vad färgen innebär.

När det gäller färgen på texten finns i Svalans manual förklaringar, se länken nedan:

http://sv.wikibooks.org/wiki/Anv%C3%A4ndarmanual_f%C3...

2008-05-30 09:27:13


Björn Dellming     



Att det dröjer uppemot 30 minuter som du upplever det är på grund av diverse förändringar som svalans administratörer har gjort för att minska effekterna av "trafikstockningen" som sker varje vår och höst när belastningen på deras sida är extremtung. (puh! Lång mening!)

Bilder och nyinlagda observationer "levereras ut" i klump var 15:e minut eller nåt i den stilen om jag har fattat det rätt. M.a.o en spegling av deras databas uppdateras och visas upp för den yttre världen (såsom kustobsar) med jämna mellanrum, vilket reducerar antalet anrop till deras rådatabas betänkligt och på så sätt snabbar upp systemet så att vi slipper alla time-outs och "anropet till databasen misslyckades"... typ.. ungefär.. :)

Så alla observationer man lagt in finns i svalan och kommer också dyka upp på kustobsars sida, fast inte riktigt med omedelbar verkan. Viktigt att komma ihåg detta så att man inte dubelrapporterar sina obsar bara för att man tror att de inte har kommit in.

Trist kan man ju tycka, att det inte dyker upp direkt på kustobsar, men hellre ett lite långsamt uppdaterande system än ett system som inte funkar alls!

2008-05-30 09:57:38

 
Pär Lydmark     



Jag har nu kollat upp läget lite mer noggrannt. Precis som Björn säger har man från Svalan lagt ett tidsintervall som gör att observationer för externa källor (som t ex Kustobsar) endast uppdateras var 30:e minut. Detta gjorde man som en del i de panikåtgärder man tog till för att minska belastningen på Svalans databas under våren. Tidigare hade vi en uppdateringsfrekvens på några enstaka minuter, så det är naturligtvis en försämring. Men, som Björn säger, det viktigaste är väl för tillfället att det fungerar överhuvudtaget.

Vi har varit i kontakt med Svalan-administrationen och kommer att försöka omarbeta de anrop som plockar ut obsar från Svalan till Kustobsar så att de belastar Svalan mindre, och därefter kan vi förhoppningsvis återgå till en tätare uppdateringsfrekvens av obsar igen.

2008-06-09 23:27:57



Svara på
detta inlägg