FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Resa med tub

Magnus Eriksson     



Hur gör man på bästa sätt för att få med sig tuben på en charterresa?
Skickar stativet som ett eget kolli och tar tuben som handbagage.
För övrigt hade jag tänkt packa handjagaren i handbaget också.

Några tips?

2008-07-15 21:21:47


Magnus Eriksson     



Med charterresa menar jag ju givetvis flygplan =)

2008-07-15 21:22:22


Kristoffer Nilsson     



Hej Magnus!

Jag har alltid rest med både tubkikare, kamera och handkikare packat i handbagaget och det har aldrig varit några problem. Efter paranoia-hysterin (11 september) så har det dock hänt att mitt handbagage har öppnats för att de vill kolla vad tubkikaren är "för något", men det har inte heller efter öppnandet av handbagaget varit några problem att få ombord väska med innehåll på planet som handbagage.

Stativet har jag däremot alltid låtit åka med i den "ordinarie" packningen och det har aldrig varit några problem. Packa stativet ordentligt bara, så att det inte går sönder.

Jag hoppas att du får en trevlig resa, vart du än ska...


2008-07-16 01:26:54


Magnus Eriksson     



Mallorca och Albufera blir det så det lär var ganska bra om än kanske inte högsäsong med det är ju en familjeresa och andra sidan. Men det blir nog väldigt bra tror jag tack för tipsen.

2008-07-16 09:27:52


Nils Abrahamsson     



Det är nog klokt att följa Kritoffers metod vad stativet beträffar. Jag brukade åka med det i handen men efter att ha blivit stoppad en gång, strax efter hysterin, så packar jag det numera i check-in-bagaget. Jag tror dom misstänker att man skall börja fäkta med det....

2008-07-16 14:10:08


Matserik Eriksson     



Brukar göra som Kristoffer och det har alltid fungerat!

2008-07-16 16:15:37


john strand     



Jag kör också som Kristoffer och det fungerar utmärkt. Vid ett par tillfällen har jag dock rest med en gammal tub där jag hade gjort en anordning så att det i princip inte gick att skilja tuben från stativhuvdet + mittstång. Denna kontraption hade jag i handbagaget (liten ryggsäck), och jösses vad jag blev stoppad när jag gick omkring med den på ryggen så att mittstången stack upp (hyfsat likt ett nerpackat gevär!?). Bla annat var jag runt i Afrika strax efter 11 september och det var många misstänksamma och förvånade vakter på flygplatser som fick titta i tubkikare och bläddra i fågelböcker innan jag blev "godkänd".

2008-07-16 16:59:08

 
Magnus Eriksson     



Allt gick bra. Jag fick med mig tub och handjagare i handbagaget och stativet i de incheckade väskorna och ingen som höjde på ögonbrynen över de underliga formerna. Kanske en viss vana av sådan packning hos tullen.

33 nya artern blev det och flera härliga stunder ute i den stekande Mallorca solen. Härligt och ligga och kräla i saltstänkta träsk när frugan tvingades ligga hela dagen på playan vid havet och ha det långtråkigt. =)

Tack för tipsen

2008-08-02 20:27:11



Svara på
detta inlägg