FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Göteborgs nya våtmark/åker

Magnus Eriksson     



Kan man nu återfinna i slottskogen.
Lite mindre lastbilar och människor och jag tror att ängen, förlåt våtmarken framför Björngårdsvillan hade hyst en hel del vadare i behov av rastplats under höstflytten. Hundratals måsar och trutar, svalor, sädesärlor, forsärlor, gräsänder, duvor, kråkfåglar och annat smått och gott fanns att beskåda i morse.
Detta är inget klagoinlägg på festivalen även om ängen är i ett beklagligt tillstånd just nu utan mer ett konstaterande.

Vad fåglarna annbelangar var det en fröjd att se hur den förstörda ängen var knökfull av allsköns fåglar, hur lång tid det tar att återställa ängen för att människor ska vilja vara där lär vi väl få se. Men för min del nöjer jag mig med fåglar...

Alltså har ni tid och inte får allt för högt blodtryck om ni ser en totalförstörd gräsmatta rekomenderar jag ett besök till slottskogen de närmaste dagarna tidigt på morgonen innan människorna och parkfordonen åter skrämmer bort fåglarna.

Vem vet nya statskryss väntar kanske bakom nästa lerdike.


2008-08-12 11:27:49


Magnus Eriksson     



Mina teorier verkar stämma i morse var gråhägern ute och promenerade mitt på gräsmattan det har i alla fall jag aldrig sett förut...

Förmodligen föder lerdikena mycket insekter också för svalor och sädesärlor verkar trivas utmärkt och är ganska många och flyger inte bara över stora dammen utan ut över leråkern också.

Såg dessutom en rosafärgad skrattmås. Antar att det var en missfärgad eller smutsig skrattmås då den i övrigt var helt lik de andra i form och teckning men det var ganka spännande när jag först såg den för den lyste rosa på ganska långt håll.





2008-08-13 10:53:38

 
Elon Wismén     



Såg att det blev uppmärksammat i GP också. Kanske läge att slita tidigare på morgnarna framöver då - det är väl inte omöjligt att nån vadare hittar området om det är så insektsrikt och lerigt? :o)

2008-08-13 17:31:00



Svara på
detta inlägg