FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Brelle

Lasse Svensson     



Nu lär väl någon bli jävligt grinig, men en 1k Bredstjärtad labb i mitten av augusti är det över huvud taget möjligt? Rätta mig om jag har fel dom tigger väl mat på den Sibiriska tundran vid den här tiden.

2008-08-17 20:28:25


Martin Oomen     



Instämmer helt Lasse, detta borde knappt vara möjligt men rapporter på årsungar av bredlabb dyker varje upp nästan varje år under tidiga hösten.
Det blir något att bita i för rrk..
En annan art som ofta rapporteras i aug/sept är spelande/ropande göktytor, detta är något som jag länge har haft svårt att ta på allvar.. och med risk för ytterligare någon blir grinig nu så tror jag att detta allt som oftast rör sig om felbestämda mindre hackspettar som till skillnad från göktytor regelbundet kiar på sensommar/höst!


2008-08-17 21:41:55


Pär Lydmark     



Kan bara instämma när det gäller göktytor. Igår eftermiddag landade en mindre hack i en grantopp utanför mitt hus och utstötte ett väldigt spänstigt kiande som gjorde att jag för några sekunder kom att tänka på göktyta. Sen avslöjade den sig med ett kick-läte innan jag hann få upp kikaren, men det påminde mig om just det du tar upp Martin. Den som läste fågelrapporten för Göteborg förra året minns kanske att vi tog upp detta ämne eftersom vi förra året fick in otroligt många fynd av spelande göktytor under hösten. Jag klipper in den texten här igen:

"Utöver de publicerade fynden nåddes vi i år av nio rapporter gällande göktytor som endast hörts spela under andra halvan av augusti och september. Då det är mycket sällsynt med spelande göktytor under höstflyttningen även nationellt sett, verkar det helt orimligt att det bara i Göteborgsområdet denna tvåveckorsperiod skulle ha spelat nio göktytor. Vi har därför valt att inte publicera någon göktyta under höststräcket om artbestämningen inte har kunnat verifieras genom att fågeln har setts och avser att hålla denna linje även kommande år. Framför allt mindre hackspett kan i mindre exalterade sinnesstadier låta ytterst göktytelikt, varför vi uppmanar alla som framöver hör en göktyta att aktivt söka upp fågeln och verifiera artbestämningen med hjälp av utseendet eller en inspelning. Valet att inte publicera dessa obsar i år kan mycket väl innebära att vi missar ett eller ett par fynd som verkligen var göktytor, men vi tror att felet blir mindre på detta sätt än om vi skulle publicera samtliga rapporterade höstspelare. Alternativt håller verkligen göktytan på att ändra sitt beteende, vilket vore mycket intressant och fullt möjligt. Men för att kunna dra några sådana slutsatser krävs väldokumenterade fynd av många spelande fåglar under andra halvan av augusti, så se till att ha inte bara öronen utan även ögonen på skaft kommande säsonger."

2008-08-18 15:35:06


Niklas Aronsson     



Sedan två veckor håller en mindre hackspett till i Majvik och hörs från min spatiösa(sic!) altan. Fågeln är veriferad okulärt, men innan jag lyckades med det var jag en faktiskt en smula osäker. På våren tycker jag aldrig att det är några problem att höra skillnad mellan göktyta och mindre hack men så här på sensommaren tycker jag precis som Pär ovan skriver att kiandet från mindre hack ofta låter påfallande långsamt och definitivt långsammare än den snärtiga inspelning som finns på Rochés skiva.

Har någon ens hört en göktyta låta på hösten, alltså då verifierad okulärt?

2008-08-18 17:13:30


Niklas Aronsson     



För övrigt noterar jag den off topic-trend som sprider sig likt en löpeld. Det här handlade om brellar för att bli en tråd om mindre hack och den om sträckande sulor kom att handla om tärnor.

Lite lurigt att hitta innehållet i sådana trådar i framtiden om någon får för sig att söka....

2008-08-18 17:15:41

 
Peter Strandvik     



Administratörerna kanske kan gå in och korrigera rubriken med /"nytt ämne"- för att underlägga sök efter tidigare diskussionstrådar
(för att nu lämna Brelle-disk ytterligare)

Jag kan bara hålla med om att 1k brellar i aug låter ju inte rimligt.

2008-08-18 19:11:15



Svara på
detta inlägg