FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Hur gammal vattensångare?

Jan-Åke Noresson     



Vill först av allt lyfta på hatten för den skarpögde Lars Lundmark, tillika hans bilder på hemsidan. Väldigt kul att få se en vattensångare live - här!
Jag antar att det finns goda skäl att klassa denna sångare till en 1k-fågel, men jag får inte artbeskrivningen i Fågelguiden, Lars Jonssons Fåglar i Europa m fl bestämningsböcker att gå ihop med 1k.
Själv har jag noll erfarenhet av arten och vet för lite om allt man ska beakta vid åldersbestämning av vattensångare. Men enligt Fågelguiden ska 1k-fågel var "ofläckad" på bröst- och kroppssida. Vidare: "hos adult är nästan alltid bröstet och kroppssidorna fint streckade, hos juvenil däremot inte".
Det låter rätt kategoriskt. På Lundmarks bilder syns de fint streckade kroppssidor tydligt.

Enligt kommentaren till illustrationen av ad vattensångare i Fågelguiden står det: "undersidans teckning varierar individuellt" Jag antar att det gäller just ad fågel. Eller finns samma variation från "ofläckad" till tydlig längsstreckning på kroppssidan hos 1k-fågel ?(jfr Lundmarks bilder)

Är åldersfrågan så enkel att den gulockra/halmgula grundtonen avgör saken - och att man ska fästa mindre vikt vid streckning, eller frånvaro av streckning? Eller det faktum att vilseflugna vattensångare så gott som alltid är 1k?


2008-08-19 12:21:29


Ola Wennberg     



På bilderna på denna fågel kan man se att tex. handpennorna ser "oslitna" ut. Detta borde vara ett säkert tecken på en 1K fågel då de äldre fåglarna inte ruggar dessa förrän de nått vinterkvartern och borde vara rejält slitna i aug på äldre fåglar.

Vad det gäller "ofläckad" och längssteckningen finns det bilder på fåglar som ser ut att vara 1K (pga slitaget på pennorna) som uppvisar dylika se tex http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=3270

eller som inte verkar ha detta

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=1925



2008-08-19 21:40:11

 
Jan-Åke Noresson     



Jo, att kolla handpennornas slitage låter som en säkrare metod, i de fall man hinner uppfatta det. (Utifrån Lundmarks bilder kan man förstås kolla det i lugn och ro).
Variationen när det gäller streckad kropssida är tydligen större än jag trodde, och större än vad man kan utläsa av Fågelguiden och Fåglar i Europa. Utifrån dessa texter verkar streckad kroppssida betyda att det inte kan handla om 1k. Förvirrande bestämningslitteratur, i mitt tycke.

Det gula hjässbandet på individen på din första länkhänvisning är dessutom förvånansvärt diskret. Vattensångaren på Amundöns ockragula mittbena var väldigt tydlig, även på avstånd (i rätt vinkel). Utseendet varierar tydligen en hel del.
Tack för tipsen!




2008-08-20 10:04:25



Svara på
detta inlägg