FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Kunde inte identifiera

Magnus Eriksson     



Igår var jag ut till Valda Sandö, på vägen hem vid 18:00 tiden hördes ett svagt "pylutt" det visade sig vara 3 stycken sparvstora fåglar som satt direkt på berget, troligtvis ungar.

Näbben påminde om gråsiska alltså väldigt liten och samma form. Formen var ganska rund och uppkurrad och storlek som en sparv ungefär. Rödorange (tämligen ljusa) ben.
En svagt fläckig beige snyggt månformad hacklapp som gick ner på bröstet i övrigt mycket ljust beige kanske vit helt ofläkad på mage och undergump.
Ungefär färgad som en gråsprav på ryggen fast jämnbrunare. Dessvärre såg jag inte ovansidan av huvudet.

De satt under en lång stund och sa "pylutt" tillsammans innan de försvann. Någon som har någon gissning?

2008-08-31 09:26:48


Ola Wennberg     



Titta på Björn Dellmings bild på hämpling från 2008-08-07 på svalan och se om den har några likheter med dina fåglar!
Mvh Ola

2008-08-31 10:58:49


Ola Wennberg     



Kanske lättare att hitta om man vet "adressen" på bilden

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/images/swe/birds/2008/large/91282.jpg
Mvh Ola

2008-08-31 13:23:53

 
Magnus Eriksson     



Tack för tipset men den är jag ganska säker på att det inte var. Haklappen eller snarare bröstet var en mycket snygg och jämn halvcirkel med svaga fläckar nästan som en lärka fläckar var bara inom haklappen. Och det resten var jämnare vit och beige alltså magen och undergumpen. Annars väl formen kanske rätt fast jag uppfattade dem ännu rundare (kanske uppburrade). Näbben kanske också rätt.

2008-08-31 19:10:02



Svara på
detta inlägg