FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Följa Elon

Elon Wismén     



Jag tog min vanliga lunchpromenad runt Näckrosdammen (Renströmsparken) nyss. Två talgoxar, en hanne och en hona, visade plötsligt ett väldigt intresse för mig. De följde mig runt hela dammen och när jag stannade till gjorde de detsamma, satt på grenar intill gångvägen på max 2 meters håll och stirrade rakt på mig. När jag började gå igen så fortsatte de sitt förföljande. Jag mötte ett par personer men dem brydde sig inte fåglarna om det minsta. Sen kom jag ut på den öppna gräsytan ovanför Artisten och då hängde de inte med längre. Varför kan de ha gjort så här? Jag har aldrig varit med om det tidigare ute i det fria. Båda var helt utfärgade, till synes adulta, och det bör väl inte ha haft nånting med häckning att göra nu i september??

2008-09-02 12:10:10


Niklas Aronsson     



Hypotes 1: Ditt faderslika utseende gjorde att de omedelbart bestämde sig för att bli bortadopterade.

Hypotes 2: Du mötte dina förfäder som återfötts i talgoxkroppar. De försökte ta kontakt med dig för att berätta något viktigt. Men vad?

Hypotes 3: Det var traktens Bill och Bull bland talgoxar du träffade. De älskar att reta människor och bringa dem ur fattningen.

Hypotes 4: Du ser ut som en talgboll.

Hypotes 5: Din väg råkade bara sammanfall med deras. Du undrar ju inte varför människor förföljer dig fram till spårvagnen och till och med in i vagnen. Eller gör du?

:-)


2008-09-02 13:49:35


Elon Wismén     



Mja, alltså. Hypotes 1, 2 och 4 är ju ytterst trevliga, men sannolikheten bedömer jag som begränsad... :oþ
Hypotes 5 verkar inte riktigt stämma heller, eftersom de stannade upp så fort jag gjorde det, rörde sig så fort jag gjorde det. Därvidlag verkar hypotes 3 ligga närmast.

Den enda fundering jag själv har, hypotes nr 6 i ordningen alltså, är att de precis som kråkfåglar kan känna igen vissa människor. Kanske är jag lik nån som t.ex. har matat dem nån tidigare vinter? Lite präglingsbeteende änna?

2008-09-02 14:20:29


Niklas Aronsson     



Talgox-stalkers - värsta sorten. :-)

Eller kanske människoskådare?

Skämt åsido är det väl troligare bara något utslag av nyfikenhet. Talgoxar är ju kända för att vara lite Gossen Ruda bland fåglar - uppfinningsrika och företagsamma, verkar testa olika beteenden för att se vad som händer.

2008-09-02 14:38:21


Thomas Samuelsson     



Kunde inte låta bli... Det här var ju rätt kul... tack för kreativiteten, den lättar alltid upp vardagen!

2008-09-02 15:56:21

 
David Armini     



Vi har just nu en rödhake i trädgården som är märkligt social. Var man än är i vår trädgård så dyker den upp efter en stund och sätter sig en eller max ett par meter bort. Det är som att den söker kontakt.

Ännu märkligare var en blåmes som jag träffade på för fyra år sedan i skogen: Jag satt vid ett blåbärssnår då den kom fram riktigt nära. Till slut var den så tam att jag kunde fånga små larver som den åt ur min hand.

2008-09-10 22:09:26



Svara på
detta inlägg