FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Svartmes på crack!

Niklas Aronsson     



Efter dagens givande Majviksrunda var jag nästan hemma när ett vasst läte nästan fick mig att cykla omkull! Det var fyra svartmesar och två tofsmesar som höll till i en tallbuske, där svartmesen stod för den gälla pipan.
Gött tänkte jag, fick några som vanligt usla bilder, och cyklade hem. Så flög djävulen i mig, kanske jag kan få in de där på tomtlistan! Hämtade datorn, öppnade iTunes, skrev in Coal tit, gick ut på verandan och tryckte på play. Körde ett par gånger och så svarade det från samma håll som jag hade haft de första.
Härligt, nytt tomtkryss!
Så kom äldsta dottern Isa hem från skolan (verkar ju vara rätt glassigt att vara murvel, skriva böcker och vara redaktör för Roadrunner och Atlasböcker tänker ni nu eller hur?)
I alla fall. Som ansvarstagande pappa tänker jag att jag måste ta alla tillfällen i akt att fostra de små.
Kom Isa så går vi ut och kör svartmesläten så ska du se att de svarar säger jag.
Visst säger hon. Jag trycker på play och från tallen 30 meter bort kommer två torpeder rakt mot oss, vi får nästan ducka för att inte bli spetsade av två svartmesbollar. Den ene ser sin spegelbild i glasrutan och far rätt in i den och den andre far som en golfspelare på crack över datorn. Jag fattar inget och Isa ser bara häpen ut.
Trodde inte att sången skulle trigga dem så vansinnigt som den gjorde nu på hösten. Och ja, visst var det pinsamt, ska inte göra så igen.
För övrigt frågade ju Lasse Svensson i granntråden om svartmes och tofsmes och även om jag inte bor i yttersta kustbandet så är det ju i alla fall rätt nära och jag har haft tofsmes här sedan början av september och nu alltså även svartmes. Kruxet är att jag bara bott här i tre månader och inte vet hur vanligt det är.

2008-10-01 23:22:18


Niklas Aronsson     



Och ja, svartmesen klarade sig. Omtumlad men oskadd. Detta svartmespar, om de nu höll ihop på det sättet, kommer för övrigt att vara de första som hävdar revir mot iBooks!


2008-10-01 23:24:48


Johan Svedholm     



Tofsmes finns alltid i Majviksområdet och häckar troligen. Svartmes - not so much. Har haft det nån enstaka gång höstetid innan.

2008-10-02 09:18:24


Pär Lydmark     



Det verkar ju vara rätt glassigt att vara murvel, skriva böcker och vara redaktör för Roadrunner och Atlasböcker tycker jag det verkar som. Bara en tanke som slog mig, utan att jag riktigt vet varifrån den kom.

(Det kanske förresten inte var en vanlig svartmes, utan en iTit? Just iTits kan uppträda ytterst aggressivt mot iBooks.)

2008-10-02 13:09:12


Niklas Aronsson     



Lessen, hinner inte svara - ska ut och leta rätt på en MacTaiga! Så stressigt nu!

2008-10-02 13:47:58

 
Pär Lydmark     



Ok, lycka till. Jag förstår att det blir intensivt nu under hösten när du har uppgraderat från Mac OS X till Mac OS tomt-X.

2008-10-02 14:04:34



Svara på
detta inlägg