FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Vittruten(?) på Kråkudden

Martin Larsson     



Eftersom bilden på svalan, likaså bildkommentarerna om truten försvunnit.
Har man kommit till någon slutsats om vittruten som drog förbi mot NV på Kråkudden i lördags(15/11)?
Var det en hybrid eller finns det några andra bud?

Och slutligen, är det någon som vet vad fotografen som satt ute på udden, och fick bra bilder på truten, heter?

2008-11-19 18:45:51


Jan-Åke Noresson     



Jag kan inte heller släppa tanken på den skumma vittruten vi såg på Kråkudden i lördags. Upptäckte just att Roger Eskilsson rapporterat något han skulle spikat som vittrut därute idag. onsdag - om det inte varit för helgens svårbestämda trut.
Jag tycker det är knepigt att ingen av oss som var där i lördags noterade någon skiftning i handpennorna i obs-ögonblicket, trots att vi såg truten såpass nära. Jag uppfattade den som jämnt blekbrun, svagt mönstrad, utan de kontraster mellan blekvitt och grått mellan inre o yttre handpennor som syntes på (de nu borttagna) bilderna.

Fotodokumentation är ett suveränt hjälpmedel; det är jättebra att någon försöker fånga obsen på bild. Men hur kamerasensorn fångar kontraster och färger, förstärker eller förminskar dem - det varierar, milt uttryckt. Än större blir variationen när man efterbehandlar sin bild, vilket är nödvändigt när skärpan och bländaren inte blir så bra från början. I mitt tycke blev kontrasten på bilderna påtagligt starkare än de var i obs-ögonblicket.

Jag sökte lite på Svalan efter fler vittrutbilder 2008. De flesta var äldre, mer vita 2k-fåglar men en av dem, tagen av Johan Stenlund i Båstad hamn 2008-01-26, visar en individ som borde vara några månade äldre än den 1k vi såg. På den nedersta av de tre bilderna är några handpennor vita, andra är grå - på vänster vinge. Höger vinge ser "normal" ut. Även här är det förstås svårt att veta om skillnaden i ljushet har förstärkts eller inte.

Med tanke på den märkliga ljusa gråtrut Björn Dellming fångade på bild samma dag så verkar ungtrutar kunna anta rätt olika skepnad. Det vore inte så konstigt om det gällde handpennor på unga vittrutar också - vilket bilden på Båstadtruten tyder på.


2008-11-19 20:31:52


Jon Håkansson     



Förstår inte varför bilderna tagits bort från svalan. Även om det inte var en "ren" vittrut så tycker jag att det är intressant som dokumentation.

Nu är Magnus Rahms bilder kvar i svalan och även där kan man ana, även om bilderna är mörka, att de yttre handpennorna är mörkare. Ses bäst på bilden längst upp till höger.
Jag håller med Jan-Åke att det är lite konstigt att ingen av oss noterade det i obsögonblicket men det är väl bara att gilla läget. Får skylla på den lätt euforiska glädjen som uppstod i vindskyddet och att man helt enkelt missade den detaljen.

Tror att det rör sig om en hybrid gråtrut x vittrut.
Skulle vara kul att höra lite mer om den möjliga vittruten idag Roger. Det är väl mest troligt att det är samma fågel som spökar men man vet ju aldrig.


2008-11-20 00:20:29


Roger Eskilsson     



Första gången jag såg truten så kom den mellan stenen och skjulet där den lojt flög söderut. Jaha här kommer truten från i lördags kollade på den med handkikaren och tänkte varför är detta inte en ren Vittrut, visste inte riktigt vilka karaktärer jag skull titta på, Men efter en timma kom den tillbaka och då försökte jag kolla bättre, men några mörka handpennor såg jag inte, tvärtom så kändes hela handen ljusare än övriga fågeln. Hela truten gav ett ljust intryck.



2008-11-20 10:33:12


Jon Håkansson     



Det verkar intressant minst sagt. Låter mycket väl som om det skulle kunna röra sig om en annan fågel.
Så håll ögonen öppna ni som är ute i skärgården närmaste tiden. Eller varför inte i fiskehamnen, speciellt om det blir lite kallare den närmaste tiden.

2008-11-20 12:47:20


AnteKarlsson     



Det var jag som hade tagit bilderna på Vittruten i lördags. Bilderna försvann när jag skulle ändra från Vittrut till hybrid vittrut*gråtrut med artbestämming osäker. Jag har inte haft tid att lägga upp bilderna igen tyvärr, men ska göra det så fort jag kan i fall någon mer vill tillägga något. Mvh Andreas

2008-11-20 14:35:26


Leif Jonasson     



"Vittruten" är en hybrid mellan vittrut och några få % gråtrut i sig,trodde själv att det var en klar 1K vittrut på Kråkudden men efter att kollat in den i datorn så går det ej att värja sig utan en trol.gråtrut har varit med i leken.Hittade flera liknande
trutar på nätet som med all sannolikhet är felbestämda.
Mailade mina bilder till K.Malling som bekräftade att en liten släng av ngn annan trut finns med i generna.

PS! det var jag som satt på udden...

Kolla in mina 2 ( bästa)bilder .http://www.pbase.com/leifjonasson/image/106043859

2008-11-20 18:21:02

 
Roger Eskilsson     



Hej! Varför är alla inne på Gråtrut? de finns väl andra trutar som kan vara inblandade! Om de nu är någon hybrid? de måste väl finnas varianter i dräkten som på andra trutar. Jag är absolut inte någon expert på vitfåglar. Men nu är de bara att sänka alla förbiflygande trutar för de kan ju finnas någon procent av något annan trut.
Ha de bra
/Roger

2008-11-20 18:59:16



Svara på
detta inlägg