FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Göteborgstolvan

Uno Unger     



Under tiden vi väntar på att Svalanadministrationen kommer att lösa problemet med hur vi enklast skall följa resultatet av skådarsatsningen Göteborgstolvan, har jag som ett experiment gjort första månadens lokal - Göteborgs hamn - till en superlokal med alla övriga lokaler inom det föreslagna tävlingsområdet som dellokaler till Göteborgs hamn. Tidigare har t.ex. "Klippan, Göteborg", "Göteborgs fiskhamn", "Säveåns mynning, Göteborg" m.fl. lokaler inom hamnområdet mellan Älvsborgsbron och Tingstadstunneln utgjort egna superlokaler, men fr.o.m. idag är dessa lokaler i stället dellokaler till Göteborgs hamn med delvis ändrade namn och ovan nämnda lokaler heter nu i stället "Klippan, "Fiskhamnen" och "Säveåns mynning". Den som vill följa resutatet av januarisatsningen kan således i Svalan trycka sig fram på Statistik - Lokalligan - Västergötland - 2009 - Göteborgs hamn - Kikarsymbolen.
Men det blir först under morgondagen vi kan se hur resultatet är till dags dato, eftersom den nya lokalindelningen kan visas först efter en natts uppdatering av Svalanmaterialet.



2009-01-07 08:26:43


Pär Lydmark     



Bra Uno, då har vi något som funkar tills vidare. För den som inte orkar klicka enligt ovan nås samma topplista via direktlänken:

http://www.artportalen.se/birds/listor/listor_artlista.asp?year=2009&lokalid=45124

Det här systemet fungerar dock bara under januari eftersom det inte går att filtrera topplistorna per månad utan bara per år, men tills dess ska vi nog ha den andra lösningen klar. Johan Södercrantz på Artportalen lovade att börja titta på det idag när han började jobba efter julledigheten.

2009-01-07 15:50:59


Hans Börjesson     



Här är även listan för uppdelad på person (den Pär presenterade visade visar det totala antalet arter som setts).

http://www.artportalen.se/birds/listor/listor_personer.asp?year=2009&lokalid=45124

Jag kommer iofs lägga en bookmark på denna länk men annars kanske man kunde lägga upp en länk till vänster i listavdelningen?

MVH
/Hans

2009-01-08 08:21:44


Hans Börjesson     



Hej!

Vad är det för regler som gäller för tävlingen? Ska fågeln vara inom området eller räcker det att personen står inom området? Enklast är väl att det räcker att personen står innanför området (dvs fågeln kan vara utanför området)? Det blir ju annars rätt svårt att avgöra huruvida ormvråken som går över hisingen faktiskt är inom området eller ej. Detta ger ju iofs möjlighet för en person att stå på älvsborgsbron och spana ut i skärgården (men det är ju lika för alla...).

Även 100meters regeln är väl lite halvt svår att följa. På fastlandssidan skulle man ju kunna tänka sig att allt mellan oscarsleden och älven är godkänt område eller rör det bara till det hela?

Ha't gött!
/Hans (som än så länge bara har sett arter där både fågel och skådare stått inom området)

2009-01-09 08:04:00


Björn Dellming     



Räknas även skarvikshamnen, Skandiahamnen och nya varvet in i "Göteborgs hamn?

2009-01-09 11:00:34


Niklas Aronsson     



Torslandsvikshamnen?

2009-01-09 14:33:49


Hans Börjesson     



Hej igen! Fick ju inget svar på min fråga ifrån den 9 januari och idag kom ett fall där jag inte vet om fågeln får räknas eller ej. Stod i färjenäs och såg turkduva vid två tillfällen sittandes på antenner runt älvsborgsgatan (jodå det är inga problem att arta om man har zoom). Fågeln var på utsidan området men jag stod på insidan.

På Björns fråga så ligger ju skarvikshamnen och skandiahamnen på utsidan älvsborgsbron som väl var gränsen för tävlingen?

Sorry Niklas torslandavikshamnen är lika offside som norra fyrljusvägen :-)

/Hans

2009-01-25 16:39:56


Uno Unger     



Det verkar väl sannolikt att syftet med att registrera fåglar på Göteborgstolvans första lokal - Göteborgs hamn - var att vaska fram fåglar som på något sätt hör hemma i hamnmiljön eller åtminstone flyger längs med eller tvärs över älven. Därför tycker jag att fåglar som kryssas skall befinna sig inom definierat område eller i luftrummet över detsamma. Jag misstänker att 100-metersgränsen föreslogs för att man inte skulle räkna med fåglar i helt andra områden än själva hamnen.

När det gäller Ringön tycker jag att 100-metersgränsen borde gälla även om lokalen i sig är mer utbredd geografiskt. Vidare borde man nog begränsa lokalen Färjenäs till hamnområdet vid det gamla färjeläget. Jag misstänker att en del arter som gröngöling, större hackspett, rödhake, entita, nötväcka m.fl. i själva verket har setts vid bebyggelsen och i trädgårdarna mer än 100 N om Färjenäs inom den lokal som i Svalan kallas Färjestaden och som inte ingår som dellokal till Göteborgs hamn.

2009-01-26 22:59:46


Hans Börjesson     



Ok, då räknar jag inte turkduvan då. Tycker iofs att det gör reglerna lite mer luddiga då det är betydligt svårare att precisera fågelns lokal än var man själv står i många fall (i just detta fallet med turkduva är jag dock fullt medveten om att fågeln var utanför området). T.ex. har ju havsörnar sträckt över hisingen och skulle jag själv stå i fiskhamnen och se en havsörn över hisingen skulle jag ju lägga in den därifrån jag står (dvs fiskhamnen). Vart skulle jag annars rapportera den då örnen passerar 10 potensiella lokaler som finns i svalan? Med Unos resonemang skulle den ju inte få räknas om man inte är "säker" på att den gick inom 100 metersgränsen vilket i vissa fall är svårt (omöjligt?) att avgöra. Eller menar du att man ska skilja på arter som faktist uppträder i området (typ turkduva) som måste vara inom 100 meters gränsen medans en sträckande rovfågel som ses ifrån fiskhamnen får räknas oavsett fågelns position?

Jodå är man bara enträgen går det finfint att få in entita, rödhake, större hack mm klart inom 100 metersgränsen vid färjenäs även om de flesta säkert sett fåglarna i trädgården med fågelbordet som väl ligger runt 100 meter ifrån älven. Tycker dock gott att folk kan lägga in alla arter som ses på fågelbordet. Bättre att fria än att fälla vid stolpskott :-).

Det hårdnar i täten och det är nog inte många arter som kommer att skilja i slutändan. Svedan fick in en blytung råka igår (kanske någon av de som har setts runt postterminalen) vilket mycket väl kan bli den vinnande stöten!

P.s Vad är nästa månads område?

MVH
/Hans

2009-01-27 08:33:33


Johan Svedholm     



Angående Färjenäs är det mycket riktigt så som Hans säger att fågelbordet ligger ca 100 m från strandkanten, så man bore alltså få räkna alla fåglar som befinner sig S om fågelbordet. Vilket de flesta gör förr eller senare om man ger dem lite tid.

Rent rapporttekniskt brukar jag vanligtvis rapportera obsar i denna trädgård som "Färjestaden" eftersom jag snarare tycker trädgården hör till bostadsområdet Färjestaden än Färjenäs som ju är det gamla färjeläget, alltså i omedelbar anslutning till älven. Med tanke på Gbgtolvan har jag nu istället lagt in sådant jag sett S om fågelbordet på lokalen "Färjenäs" istället. Anal som jag är kommer jag nog flytta dessa obsar till "Färjestaden" när tävlingen är avslutad (och jag har vunnit ;)).
På samma sätt har jag lagt in gråsparvarna som sitter i Slottsbergets sydsluttning (max 50 m från kajkanten) på lokalen "Sannegårdshamnen" trots att de rätteligen bör rapporteras från "Lindholmen".

Det blir ju lätt lite knöligt när man använder Svalan till en sån här tävling, men samtidigt inte följer Svalans lokalindelning slaviskt. Därmed inte sagt att det finns bättre sätt att följa tävlingen på.

Så vi får väl se hur jag gör när jag hittar en taigatrast på Kvillebangården i veckan, men vill ju helst inte lägga in den från "Ringön", av rädsla för att kompromettera tävlingen. Det blir nog så att jag mörkar den i några veckor istället :D.

Och nästa månads område är förresten Nordre älvs fjord.

2009-01-27 14:44:15

 
Hans Börjesson     



För att komplicera saker ännu mer såg jag idag (i färjenäs) en mindre hack (hane) som var c:a 200 meter ifrån älven medans jag själv stod inom tävlingsområdet. Hmm avvaktar med rapportering i nuläget tills allt är spikat men vill ge eventuella andra medtävlare möjlighet att få informationen som de annars hade sett via svalan!

/Hans

2009-01-27 18:59:49



Svara på
detta inlägg