FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Göteborgstolvan feb

Nils Abrahamsson     



Det är tydligen Nordre Älvs fjord i februari.
Hur definieras den? dvs var går gränserna?

2009-02-01 20:53:44


Hans Börjesson     



Yepp vore finfint om gränserna kunde definieras. Lägg gärna gränserna utmed vägar så är det betydligt lättare att följa (det gör väl inget om det kommer med lite skogsdungar där man kan springa på någon uggla eller liknande).

/Hans

2009-02-02 08:24:25


Pär Lydmark     



Jag har gett Mr Nordre älvs fjord själv (dvs Johan Svedholm) i uppdrag att fundera ut lämpliga gränser för området och han lovade återkomma här i forumet och meddela gränserna inom kort. Så de dyker nog upp här under dagen/kvällen skulle jag tippa.

När det gäller listfunktionen har vi gett upp tanken på att köra vidare med Göteborgstolvan i Svalan eftersom inga topplistor där går att filtrera månadsvis (bara årsvis), så vi kommer hädanefter att använda vår egen listavdelning. Magnus Unger tittar på det och lägger upp tolv nya listor där, en för varje månad, inom kort. Vill man kan man sedan föra över sina fiskhamnsarter från januari dit så har man allt på ett ställe.

2009-02-02 09:55:24


Hans Börjesson     



Och om vi använder kustobsars egna listor tycker jag vi även ändrar regler så att alla arter som ses ifrån området får räknas (oavsett om de är utanför eller innanför området) vilket tillsammans med väl avgränsat område (gärna med vägar som är lätta att följa) får oss att tävla på lika villkor. Som det var under januari var det nog lite olika hur observatörer rapporterade exempelvis fåglar i färjenäs, sträckande rovfåglar vid säveåns mynning etc. Kör vi kustobsars egna listor är det ju ingen statistik som kommer att bli fel i svalan (om man nu tycker att det är fel att rapportera exempelvis en sträckande havsörn på kungälvssidan med lokal kippholmen om det nu är där man står och ser fågeln).

/Hans

2009-02-02 10:38:09


Peter Strandvik     



Fåglarna skall ju ALLTID rapporteras, där DOM befinner sig, inte var man råkar stå själv.

Det råder tydligen en del förvirring i frågan, men konsekvenserna blir ju märkliga om man bara utgår ifrån obsplatsen.
Undantaget är sträckräckningar, då resp fågel bara befinner sig på obsplatsen en kort stund, men då rapporteras från denna plats.

Peter S

2009-02-02 11:53:48


Johan Svedholm     



Hallå där, fjordskådare!
Ursäkta dröjsmålet med områdesdefinitionerna. Jag tänkte mig följande gränsdragningar:

I väster: Arkipelagen Laskarna – Beckholmarna – Fjärholmen får utgöra gränsen mot V. Utanför dessa tycker jag inte man befinner sig i Nordre älvs fjord längre, utan snarare i Källö och Sälö fjordar.

I nordväst: Stora Kalven.

I norr: Strandlinjen från Stora Överöns sydspets österut till Skansen/Korseberget. Trots att det heter Göteborgstolvan får alltså även Kungälvsdelen av fjorden vara med.

I nordost: Kippholmen - Korseberget.

I öster: Strandlinjen från Kippholmen ned till Prästgårdskilen.

I söder: Strandlinjen från Prästgårdskilen till Sillvik.

Vad gäller ingående fastlandsområden skippar vi för att undvika krångliga gränsdragningar sådana helt. Ser du en skärpiplärka som promenerar på stranden vid Lilleby småbåtshamn får du vackert vänta tills den flyger ut till Södra Röden eller åtminstone tar en sväng ut över vattnet. Har du en överflygande flock gråsiskor nar du står på Välkommen och nöter får du räkna dem först när de flyger ut och befinner sig ovanför vattnet. Tar du däremot den rangliga bron till Grågåseholmen får du kryssa hejvilt.

De öar och skär som ingår i tävlingsområdet blir alltså: Södra Röden, Norra Röden, Torholmen, Brattholmen, Långholmen, Stora Hästholmen, Lilla Hästholmen, Ostindiebådarna, Bassen, Porsholmen, Grågåseholmen, Stockholmarna, Drottningskäret samt intilliggande småskär.


2009-02-02 19:01:38


Nils Abrahamsson     



Dessutom är det väl så, ??? , att huvudsyftet är att få till utökad bevakning (ngn slags inventering) av ett visst område. Då blir det ju fel om inte fågeln befinner sig inom det avsedda området. Tävlingsmomentet är väl inte huvudsyftet utan avsett att öka skådaraktiviteten inom ett visst område under en viss månad.
Det var väl ungefär så Uno avsåg med sitt inlägg i förra tråden, kan jag tro.

2009-02-02 19:02:49


Hans Börjesson     



Absolut Nils så är huvudsyftet att öka aktiviteten i ett område. Det kommer det ju att bli oavsett om du i gbg12:an får räkna kungsörnen som flyger över parkeringen vid sillvik eller ej. Det är just "kantbollarna" som man får ett enkelt svar på om de ska räknas eller ej. Såg själv en pille idag ifrån kippholmen ute i fjorden. Har inte en aning om den var innanför eller utanför det nu angivna tävlingsområdet. Oavsett om den räknas eller ej i själva gbg12:an så är ju observationen gjord som ett resultat av den ökade bevakningen som tävlingen ger (vilket ju är bra). Vad gäller själva gbg12:an så kvarstår dock frågan om observationen ska räknas eller ej? Vissa skulle säkert räkna den och andra inte. Varför inte göra reglerna så att det inte finns några tveksamheter (eller åtminstone så små som möjligt)? Att man får räkna en art som är "utanför" området betyder ju inte att man kommer att vara "långt" ifrån området. Det är ju inte så att jag kommer att stå vid Hökälla och lägga in arter i gbg12:an när tävlingsområdet är Nordre älvs fjord. Jag kommer stå vid Kippholmen och Sillvik som alla andra men själva bedömningen om en art får räknas eller ej är bortblåst. Om pillen är 200 meter norr eller söder om stora kalven kanske inte spelar så stor roll (men med nuvarande reglverk har det betydelse). Skiljer man dessutom på rapporteringen så att gbg12:an rapporteras på kustobsar och vanlig rapportering på svalan så ser jag inte vad som är problemet.

Att tävlingen hittills har genererat ökad aktivitet kan jag själv gå i god för då jag knappt varit ensam skådare oavsett vart jag har varit runt hamnområdet. Kollade för skojs skull antalet rapporterade obsar i Göteborgs hamn under januari 2008 mot januari 2009 och det hade stigit ifrån 407 rapporter till 2093. Vitvingade truten står såklart för en hel del (208 obsar av vitvingad trut i hamnen under januari + att några obsar har flera rapportörer kopplade).

Jag viker ner mig och säger "må bästa samvete vinna" ;-). Kan vi hoppas på att någon vaskar fram en islom?

Lycka till!
/Hans

P.s Jodå jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna. Gillar inte ens att få stryk av min 8 årige son i pingis och att sedan åka på pälsen av Svedan/Molin i januarijakten ... aj det gör ont!! :-)



2009-02-02 22:40:29


Magnus Unger     



Nu är det möjligt att använda kustobsars listor för Gbg12:an, gå in under listavdelningen och så ligger länk till januari och februari ute i vänstermenyn.

Vem blir först att lägga in sina arter ;)

2009-02-03 14:29:21


Uno Unger     



Jag tycker att Johans regler är bra. Dessa regler gör att man faktiskt koncentrerar sig på fåglar som befinner sig på eller över fjorden och dess öar. Med det sätt jag förstår att Hans vill räkna fåglarna i Gbg12:an kommer koncentrationen till stor del riktas från fjorden mot fastlandet för att hitta fåglar som inte hör till fjorden, och det var väl inte meningen med satsningen på fjorden. I fallet med pilgrimsfalken kan man väl bara säga att om man inte är säker på att den befunnit sig inom definierat område så skall man inte räkna med den.

2009-02-08 00:46:18


Uno Unger     



Ett par frågor till Johan "Mr Nordre älvs fjord" Svedholm.

Går det att ta sig ut till Grågåseholmen numera? Jag vill minnas att det tidigare funnits en låst grind på den rangliga bron.

Gärna ett förtydligande av gränsen i SV. Från vilken udde vid Sillvik går gränsen? Går gränsen direkt till sydspetsen av Fjärholmen eller går den först över till Björkö huvud, vilket jag skulle föredra. Lommar ligger ju ibland på bekvämt håll precis mellan Sillvik och Björkö huvud.

Hur bar du dig åt för att bara lyckas kryssa storskarv vid ditt besök den 6/2?

2009-02-08 19:22:28


Johan Svedholm     



Hej Uno!

Här kommer mer eller mindre initierade svar på ställda frågor:

1. Jag har faktiskt inte varit ute på Grågåseholmen på länge, men de gånger jag varit där har grinden varit olåst. Dessutom har jag för mig att det ser ganska lätt ut att gå förbi grinden på utsidan? OBS! Jag vill inte på något sätt uppvigla till intrång på privat mark, men jag vet inte hur privat Grågåseholmen är? Man får väl egentligen inte ens köra ut till Nolviks kile eftersom det är privat väg ut dit...

2. Gränsen går från Sillviks södra strand (alltså udden vid Sanden) över till Björkö huvud. Jag inser att jag var otydlig om detta i föregående inlägg, ursäkta.

3. Det var brutalt dålig sikt när jag i all hast hade tid att svänga förbi Sillvik i fredags. Man såg nätt och jämt vattnet från Lillebyvägen. Men den diffusa silhuetten av en förbiflygande storskarv lyckades jag se genom det snöblandade regnet. Nån måste ju hålla sistaplatsen.

/Mr Nordre älvs fjord

2009-02-09 00:31:39


Elon Wismén     



En av de bästa platserna för att spana av Nordre älvs fjord ser ut att vara udden Välkommen. Men när jag kollar på kartor över området så står det att det är skjutfält där. Är det tillgängligt ändå? Under hela 2008 skådades det bara där en enda dag så man blir lite fundersam.

2009-02-09 10:48:02


Johan Svedholm     



Två dagar, faktiskt...
Skjutfältet är nedlagt, det är inga problem att ta sig ut till Välkommen. Det var det förvisso inte heller när skjutfältet var aktivt, förutom vid övningar. Däremot lämnar terrängen en del i övrigt att önska, med avseende på framkomlighet. Är det lite halt kan det vara ett helsicke att ta sig ut.

2009-02-09 15:19:17


Nils Abrahamsson     



Och hur definierar vi "strandlinjen" ?
är det utkanten av eventuellt vassbälte eller där vassen övergår i torra land?
elller m a o, skall man räkna en skäggmes som sitter en bit ur i vassen?

kanske inte så intressant om man ser till syftet med "norde älvs fjord", eller??

2009-02-09 20:37:49


Uno Unger     



Om man tittar på artlistan under Göteborgstolvan för januari resp. februari finns det några mystiska artlistor under artlistan. Vad skall dom visa? Kanske en sammanlagt lista för båda månaderna? Eller?

2009-02-14 13:26:45


Nils Abrahamsson     



Som skridskoåkare kan jag ju glädjas över att Norde Älvs fjord ligger istäckt, men från GBG12-synpunkt känns det ju inte så kul...
Blir inte lätt att få in sångsvanen o småskraken nu :-(

2009-02-19 23:29:56


Nils Abrahamsson     



Imponerande med snösparven, Johan !!!
Grattis!

2009-02-28 21:14:24

 
Johan Svedholm     



Tack.

2009-03-01 14:54:19



Svara på
detta inlägg