FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Nästa års jakt?

Klas Reinholdson     



Hej !

Vore intressant att få veta om det finns några planer på nästa års jakt?

Vad tycker vi om Microbirding, är det någonting för oss?

Klas

2004-12-19 23:22:44


Aimon Niklasson     



Härligt med människor som så här i årets sista skälvande minuter har entusiasm och ork och tid att planera längre fram än jul och nyår!
Den bästa formen (enligt min mening) för Microbirding är väl ändå att deltaga i Atlasinventeringen?!!
På så vis kommer observationerna dessutom till verklig nytta för att förstå vad som händer i naturen och kanske kan till och med bidra till fåglarnas skydd. Och här om någonsin kommer antalet ornitologer att ha stor betydelse för att täcka området så gott det nu går. Och så fort man matat in data syns det tillsammans med andra data.
Förra inventeringen fick vi vänta 30 år!!
Lycka till och god jul och gott nytt förresten!!

2004-12-20 08:23:45


Pär Lydmark     



Hej!

Efter två år med lite annorlunda jakter (Kappjakten och Poängjakten) funderar vi på att återigen köra en vanlig hederlig Göteborgsjakt, dvs samma som för tre år sedan. En vanlig årstävling alltså.

Microbirding-konceptet, där man tävlar mellan kommuner, är kul och fungerar bra där man har närliggande kommuner som är jämna. Här i Göteborgsområdet känns det dock inte som det skulle fungera så bra i och med att Göteborgs kommun är så otroligt överlägsen de andra fyra (Mölndal, Partille, Härryda och Öckerö). Detta beror ju på att Göteborgs kommun är den enda av kommunerna som har tillgång till alla biotoper, allt från havsfågellokaler till ordentlig storskog. Det skulle inte bli en vettig kamp mellan kommunerna. Alltså kan vi lika gärna fortsätta att köra på gemensamma tävlingar i hela rapportområdet tycker jag.

Förutom den planerade årstävlingen kommer vi som vanligt ha en januarijakt (återkommer snart med datum) och två kvadratjakter. Allt detta interfererar inte på något sätt med det Aimon föreslår, nämligen att hjälpa till med Atlasinventeringen. Det kan säkert löna sig i Göteborgsjakten att lägga mycket tid på Atlasskådning.

2004-12-20 09:17:13


Christer Fält     



Go afton!

Göteborgsjakten 2002 var en makalös och hysteriskt rolig upplevelse, och antal skådardagar det året vågar man ju inte offentliggöra hur som helst.
Trots detta enorma slit placerade sig undertecknad endast på delad 10:e plats!! Herre min skapare vad man är medelmåttig!!
För att inte tala om allt spö mitt lag fått under alla kvadratjakterna!! Va f-n skall man göra? Få vinnarbås genom att kränga granar vid Nordstan? Ställa upp på mogendans i Lions Club eller?
Hursomhelst. Målsättningen är klar inför nästa års jakt. Det är givet att topp 5 har man inte Skywalker chans på, varför målet får bli arter som jag så att säga "saknar" på Gbgtotalen och som jag med förtjusning vill täppa till näbben på är vänstersinnad spov och småaktig tärna. Slutligen. Den förbannade tretåiga hackspetten vill jag inte ens tala om såhär i julefriden..! Och sist men inte minst till er alla.. Joyeux Noël et Bonne année!!

/Mvh


2004-12-20 20:17:36


Markus Lagerqvist     



Christer!

Har funderat på det där med medelmåttig; kanske du kan hjälpa mej…?

Exakt hur många schweiziska seglare, snöbeströdda svärtor eller isländska trutar måste man egentligen snoka upp innan man upphör vara en medelmåttig skådare?

Sen behöver man inte alls vara en stjärnskådare för att placera sej högt i en Göteborgsjakt! ”Det enda” som krävs är att man lägger orimligt mycket tid i fält, sekundärsluskar in alla trixiga arter som larmas ut och är på plats på Kråkudden just när liran med de smutsiga armhålorna kryssar förbi!

Hur man undviker bottenplaceringarna i en kvadratjakt har jag däremot fortfarande inte fattat…

¡Feliz navidad y próspero nuevo año!


2004-12-21 09:04:12


Christer Fält     



Go em Markus!

De roligaste upptäckterna är ju inte alltid de sällsynta arterna, för egen del upplever jag fiskgjusen på Brudarebacken den 30 oktober i år, lika stark som upptäckten av en "snöbeströdd" svärta på Rörö!! Men å andra sidan är jag nybörjare i "kryssbranschen" som har mycket kvar att lära om dess inre väsen, och i den meningen betraktar jag mig ännu så länge som en medelmåtta...

/Mvh

2004-12-21 14:01:00

 
Magnus Unger     



Nu har vi lagt upp listsajten här på kustobsar så det är bara att lägga in sina kryss på de olika listorna.

De listor som ligger uppe nu är Göteborgslistan, Bohuslistan och Hallandslistan samt Gbgjakten 2005, nästa års årskrysstävling för Göteborg.

Det planeras fler listor på sikt, men vi vill testa hur det funkar först. Kom gärna med förslag på nya listor.

Observera att du som varit med på Gbgjakten 2002 och Kappjakten året därpå redan har alla era arter inlagda, dock visas inte dessa på topplistan förrän ni går in och uppdaterar er totallista för Göteborg.

Sajten kommer man till genom att klicka på länken "Listor" i toppmenyn brevid "Nyheter".


2004-12-31 20:41:24



Svara på
detta inlägg