FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Göteborgstolvan mars

Pär Lydmark     



Hej!

Nu ligger marslistan för Göteborgstolvan uppe under Listor. Den här månaden är det hela Härryda kommun som gäller, så gränsdragningen är mycket enkel. Endast fåglar som befinner sig i Härryda kommun får räknas helt enkelt.

Nu hoppas vi på många fina skogsrapporter från Härrydas djupa skogar! Och kanske en trevlig vårraritet i Fridhemsviken? För att inte tala om en riktig stänkare i min trädgård...

/Pär

2009-03-01 23:27:11


Hans Börjesson     



Japp, det är helt klart dax för lite ugglor, spettar och skogshöns. Blir nog svårt att klå dig Pär eller Johannes om ni nu vågar ställa upp på er egen hemmaplan :-)

/Hans som kommer att ha svårt att komma ut något den närmaste veckan men därefter får vi göra några turer till skogarna!


2009-03-02 10:51:25


Pär Lydmark     



Jodå, jag ska allt försöka jobba in lite arter här under mars. Jag har ju legat lågt i de första två månadernas gbg-tolva, men nu när det är på hemmaplan måste man såklart göra en liten satsning...

2009-03-02 10:57:11


Johannes Löfqvist     



Samma här. Detta är månaden jag väntat på. Nu är det bara att slita. :)

2009-03-02 11:19:42


Kristian Thisted     



Kanske något för mig också? Var kan man läsa om "Göteborg12an"?

/K

2009-03-02 12:06:57


Hans Börjesson     



Hej Kristian. Du kan läsa mer om göteborgs12an här:

http://www.kustobsar.se/main/ovrigt/news.asp?newsid=114

Kul om så många som möjligt har lust att vara med. Alla är självklart välkomna att deltaga (man behöver alltså inte vara med alla månader om man inte vill). Det man behöver för att kunna vara med är ett konto här på kustobsar. Saknar man ett konto lägger man upp det genom att klicka på "Registrera ny användare" i övre högra hörnet av sidan. För att lägga in arter loggar man in och klickar sedan på "Listor" i menyraden ovan och väljer sedan Mars 2009 i vänsterkanten (under Göteborgstolvan 2009).

/Hans





2009-03-02 12:39:18


Kristian Thisted     



Tack för hjälpen!
Jag leder redan. Känner mig oslagbar ...

/K

2009-03-02 14:07:38


Stina Thelander     



..och har ni sett remissutgåvan av skyddsvärda fågellokaler för Härryda?

Den ligger på GOF-hemsidan (www.gof.nu) under Fågelskydd.

Skulle ju vara kul om man kryssade lite i de områden som betraktats som skyddsvärda och kanske yttrade lite till Christer i FSK.
Och vad säger ni Christer och Nisse?
Skulle vi i alla fall lägga dit kartorna? Det kanske är värt det?
Ni har kvar mailen om vad kartor kostar?

2009-03-02 15:58:47


Daniel Gustafsson     



Jag har inte hunnit vara med i de tidigare två på grund av resor utsocknes och annat, men jag måste säga att det är tråkigt att ni som tredje område valt en region som man i praktiken behöver ha bil för att kunna skåda i. Det är förvisso en trevlig idé att försöka få folk att skåda i mindre skådade områden, men när jag väl är i Sverige och skulle kunna vara med i Göteborgstolvan, utesluts jag på grund av att jag inte har körkort.

Nåväl, det finns ju nio månader till...

2009-03-02 17:12:30


Pär Lydmark     



Utesluts var väl att ta i... hoppa på Grön Express på Korsvägen så är du i Mölnlycke på en kvart. Sen har du många timmars skådning framför dig runt Rådasjön. Och när du är klar där, ta 601:an till Benareby (tar en kvart till) så har du finfina gamla skogar att leta ugglor, spettar och höns i. Så istället för att vänta till nästa månad föreslår jag att du helt enkelt släpar dig hit :) Det tar i alla fall inte längre tid än ut till Hisingen och skärgården från centrum, och där ligger många av resterande månaders områden...

2009-03-02 19:49:53


Kristian Thisted     



Gränsen?

Jag spanade över stensjön ståendes vid parkeringen i NO. Är det Härryda då?

/K

2009-03-13 10:21:06


Elon Wismén     



Stensjön i Mölndal? Där går inte Härryda-gränsen särskilt nära. Den går rakt genom Rådasjön och slickar kanten av Pixbo-bebyggelsen på Gunnebosidan.

2009-03-13 12:42:24


Kristian Thisted     



Tackar!

2009-03-13 13:57:40


Hans Börjesson     



Själv drog jag en av de första dagarna till hålsjön (hårssjön) då jag trodde att denna låg i härryda kommun (vilket ju pixbo gör) men gränsen verkar väl gå igenom sjön om jag inte är helt ute och cyklar (största delen ligger väl i mölndals kommun tror jag). Nu ösregnade det så jag såg inget speciellt men ändå... :O)

2009-03-13 15:56:24


Elon Wismén     



Ja, ska man Härrydakryssa vid Hårssjön så får man rikta blicken mot de norra/östra delarna (Hårskeröd och Håle dal). Knepigt det här med gränser.

2009-03-13 17:56:22


Kristian Thisted     



Om man står (med fötterna) i komunen, får man då räkna pippi i annan komun?

2009-03-16 13:54:51


Pär Lydmark     



Nix, fågeln måste befinna sig i Härryda kommun. Däremot går det bra att för egen del stå i Mölndal eller annan angränsande kommun och titta på en fågel som befinner sig innanför Härrydagränsen. Men inte tvärtom alltså...

2009-03-16 23:01:28


Kristian Thisted     



Tack, Pär.

Jag var vid massetjärn sent i förrgår em. men där fanns bara gräsänder. Har du fler fåglar där på fm.?

/K

2009-03-18 13:41:05

 
Pär Lydmark     



Ja, det brukar tömmas på allt utom gräsänder där på eftermiddagarna. Det är ju inte världens mest extrema fågelmagnet på förmiddagarna heller, men då brukar man i alla fall kunna ha lite skrattmås, vigg, knipor, storskrakar och någon sångsvan ibland så här års i alla fall. Plus en del småfågel i träden längs Mölndalsån utanför Hulebäcksgymnasiet.

2009-03-18 22:19:42



Svara på
detta inlägg