FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Leta fjälluggla!

Björn Dellming     



De som sitter och kollar våra grannländers fågelsidor har säkert inte missat att det idag har setts en 2K hona fjälluggla uppe vid norra Skagen, Danmark.
Jag hoppas jag inte är ensam om att (kanske en smula naivt...) fantisera om att den MÅSTE drulla in i göteborgs skärgård de närmsta dagarna.. :)

Sitt inte hemma och vänta på att nån annan ska hitta den nu. Fler ögon ser mer! Den här godbiten vill vi inte missa! :D

2009-04-06 22:43:05


Göran Karlsson     



Göteborgs skärgård ligger SO om Skagen så därför tycker jag det verkar ganska långsökt att tro att en fågel på nordflyttning skulle komma in där. Snarare kan man anta att en fågel som drar norrut når tidigast når Sverige i höjd med Måseskär/Smögen eller norr därom.
Fåglar som föredrar att flytta över land och till sist når en utskjutande udde inväntar lämplig vind för överflygningen av ett större vatten.
På nordflyttning från Skagen ger sig då fåglar ut i sydlig vind och följer en nordlig flyttningsriktning. Om man tänker sig att fåglarna skulle nå göteborgsområdet betyder det då att dom dels ändrar sträckriktning från att flytta mot norr till att dra mot sydost och dessutom att dom då också skulle välja att flyga i motvind.
Ibland hör man folk säga att fåglar som sträcker från Skagen på våren skulle komma in i Göteborgsområdet vilket jag tycker låter helt otroligt enligt ovan förda resonemang. Endast i undantagsfall vid extrema vädersituationer kan jag tänka mig att en fågel från Skagen skulle kunna nå Göteborgsområdet.
Jag undrar om det finns några ringmärkningsfynd eller andra tecken som pekar på att fåglar som sträcker från Skagen skulle komma in till Göteborgstrakten.

2009-04-07 18:16:24


Bengt Karlsson     



Hej !

Jag vet inte hur sträcken går från Skagen men vet att Skagen ligger väster om Göteborgs skärgård, SO från Skagen borde hamna långt ner i Halland.

2009-04-07 19:07:41


Jan Peterson     



Jag tro att de flesta landlevande fåglar vill få mark under vingarna snarast möjligt. Utmed hallandskusten upplever jag att jord/hornuggla, kärrhökar, falkar mm under våren sträcker in över land i ostlig riktning. Ett annat exempel är Falsterbo på hösten där "sydsträckande" fåglar flyger mot väster för att nå Stevns klint i Dk. Om fjällugglan sträcker ut på efternatten eller i gryningen så tror jag att den mycket väl ställer siktet mot första landmassa som den ser. Jag hade samma tankar som Björn häromdagen då fjällugglan varit synlig i Århustrakten och då möjligtvis skulle kunnat hamna någonstans i mellersta halland. Ut och leta och lycka till.


2009-04-07 19:08:22


Stefan Oscarsson     



Hur som helst ser den ut att ha lämnat Skagen nu så ut och leta ni som har tid och lust, själv tippar jag på området Marstrand-Härmanö.

2009-04-07 20:30:18


Nils Abrahamsson     



Jag vill minnas att första land man ser när man seglar hemåt från Skagen är Brattön innanför Marstrand.
Det borde väl fungera som landmärke även för pippina.

2009-04-07 23:23:52


Björn Dellming     



Visst spelar väder och vind roll när det gäller fåglars flyttning och var de hamnar. Nordsträckande fåglar som lämnar Grenen (Skagens nordspets) kan lika gärna hamna i kungsbacka som i södra norge, beroende på hur vindarna ligger och vad de hittar på under vägen. Lammgamen som sågs "migr. towards Sweden kl 16.40" den 26:e maj 2003 dök ju upp på Utsira, Norges västkust lite drygt två veckor senare.

På Görans fråga om det finns några återfynd av Skagenfåglar som hamnat i Göteborgstrakten vill jag ta upp fjolårets skrikörn som sågs sträcka in över Vrångö i Göteborgs södra skärgård den 19:e maj. Dagarna innan, 16/5 och 17/5 (så sent som kl 10:30), sågs en 2K större skrikörn snurra uppe vid Grenen. Stor sannolikhet att Vrångöfågeln var denna individ då den inte var sedd i skagen efter den 17/5.

På Nidingen i förra veckan var det ett litet influx av mesar där både talgoxe och blåmes med danska ringserier lästes av. Var de var märkta vet jag inte och var de lämnade danmark kan man ju bara spekulera i men Skagen känns absolut inte otroligt.

Ejdrar som passerar skagen på flytt in mot häckplatser i östersjön missar däremot i regel Göteborg då de tvärar snett ner från grenen och prickar vanligtvis svenska kusten i höjd med Kungsbacka. Bland annat därför vi sällan får sträckande praktejder på Hönö... :(

Min slutsats av detta blir att jag tror utsträckande fåglar från Grenen helt enkelt sprider sig ut över havet likt en omvänd trattprincip.

Med andra ord behöver inte folk i kungsbacka eller strömstad känna sig snuvade på konfekten bara för att Göteborg/Marstrand råkar ligga rakt väster om Skagen (5,6 mil). Djuren kan hamna var som helst.

2009-04-08 00:01:53


Aimon Niklasson     



Hej
Mitt uggletips är att gå till
http://artsobservasjoner.no/fugler/dagens.asp
om du vill hitta fjällugglan!
Om inte annat för att sprida kunskap om att Norge fått en artportal för fåglar som är uppbygd efter svenskt mönster, vilket jag inte kände till förrän jag letade efter den gamla rapportdatabasen som funnits förut.
Därmed vill jag inte förta hoppet (man kan ju hitta något annat medan man spanar med dessa sydliga vindar!)
Varför inte en länk från Kustobsar till Norsk artportal
(eller har jag missat den?)
Glad påsk förresten!

2009-04-08 10:00:22


Stefan Oscarsson     



Nu verkar den som den ändrade sig och flög söderut igen, sågs i Hjörring igår morse...

Skagenfåglar ja, det där har man funderat över en hel del under många år och även studerat på plats, när man är i Skagen ser man "alltid" utsträcket mot NO men det betyder inte att de håller den kursen hela vägen över Skagerak, Fjällvråkarna flyger t,ex nästan utan undantag direkt till norska sörlandet.

Bivråken däremot kommer oftast in med högst siffror Mollösund-Härmanö, man kan säga att norr om Hållö är insträcket av rovfåglar tämligen klent.

Om man lämnar Skagen bara lite åt nordost är det första man ser Boxvikebergen på västra Orust för övrigt en lokal jag kan rekommendera fina dagar i maj, vid god sikt ser man området Marstrand-Hållö därifrån!
Har själv haft fantastiska sträckupplevelser där.

2009-04-08 10:41:38


Rolf Skoog     



Jag har lagt en länk till Norges "Svalan" på länksidan på Gof.nu.

2009-04-08 11:00:38


Björn Dellming     



Lägg in DOF-basen också då :)

http://www.dofbasen.dk/

/Björn

2009-04-08 19:23:27


Rolf Skoog     



Nu ligger DOF-basen där också. Och så har jag tagit bort Norska "Svalan". Den fanns innan, så den låg dubbelt - inte dubbelt så bra ;-)

2009-04-09 16:16:37


Ingemar Åhlund     



Vill minnas att det sågs en fjälluggla i Holland (enligt Club300:s hemsida) under en stor del av vintern. Kanske är detta samma fågel?

2009-04-10 06:45:31


Aimon Niklasson     



Fjällugglan kvar i Danmark!
Sedd idag vid Agger Tange se Dof basen.
Om den inte gillar smällarna i kväll kanske den sticker norrut eller NO ut?
Glad påsk! Och kör försiktigt för oftast är det bara en vit plastpåse!!

2009-04-11 13:19:27


Björn Dellming     



EN TILL!!!

En 2k hane sedd och plåtad igår på skagen nordstrand! Sträckte målmedvetet norrut från Grenen 20:56 igår kväll... Målmedvetet mot Norge eller tveksam urfegning och tappad kurs -> landat i Bohuslän?

Bara att hoppas och leta..

2009-04-24 14:30:00


Jon Håkansson     



2K hanen är fortfarande kvar i Danmark! Han sågs igår vid Skagen igen. Några bilder finns även utlagda på Netfugl.


2009-06-10 15:46:16


Fredrik Kronhamn     



Fjällugglor har under vintern varit synliga även i Holland, Belgien, Tyskland och Storbritannien. De danska fåglarna har sannolikt varit nere och snurrat lite, men eventuellt rör det sig om ett flertal individer.

I Birding World 2/2009 spekuleras det i en möjlighet att de brittiska fyndet/n (minst en fågel i Cornwall) skulle ha flugit över pölen. Föregående sommar var ett bra gnagarår vilket resulterade i en smärre invasion av övervintrande unga fjällugglor i Nordamerika och Kanada. Man menar att vissa av dessa fåglar kunnat förirra sig över Atlanten, kanske med hjälp av båtar.



2009-06-10 16:55:44

 
Björn Dellming     



Jag håller tummarna!

Juni är väl ändå den klassiska fjällugglemånaden i Göteborg? ;)

2009-06-10 18:45:53



Svara på
detta inlägg