FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Slottsskogsliga

Stig Fredriksson     



Allt fler besöker numera Slottsskogen för att se fåglar och då ses fler fåglar här, roligt för alla, inte bara för den som ser något. Rapporterar du varje ny art du ser under året kan vi få en Slottsskogsliga, där är just nu bara några få personer men vore trevligt med flera. Går att kolla på Svalan Statistik/Lokalligan/Västergötland/Slottsskogen.
Just det, jag vill inte längre ligga sist...

Till din hjälp har jag lagt ut fågelrapport 2006 och 2007 från Slottsskogen till allmänt beskådande på min hemsida. Jag kommer att fylla på med andra år, även tidigare. Har du sett något och inte rapporterat är du välkommen, varför inte här? Fick nyligen uppgift om häckande nötskrika ca 1952... någon mer som vet? En gång var här landet, då bodde hämpling, stenskvätta, törnskata och ringtrast i Slottsskogen. Fanns ringduvor och björktrast här när du var liten? Goda bidrag belönas med någon av mina spännande böcker om Slottsskogen.

Hemsida: www.naturstig.se
e-post naturstig@comhem.se



2009-05-06 14:37:58


Anders Johansson     



En Slottsskogsliga! Lysande idé Stig som passar mig som hand i handske. Bor granne med "skogen" och har noll tid för skådning då barn prioriteras.

Tursamt nog så är ju Slottsskogen ett eldorado för både stora och små, fågelintresserade eller inte. Jag tillbringar mycket tid där och är genast med på tåget!

Men du, har verkligen ringtrast BOTT i Slottsskogen?

Anders

2009-05-06 15:37:38


Niklas Aronsson     



Få vet att ringtrast hade en liten men spirande population för bara 100 år sedan. Troligen försvann den med ökad vegetation och bör ses som en utlöpare av den norska stammen som inte finns så långt härifrån, fågelvägen alltså. Och den är väl lämplig att använda i sammanhanget.

Låt mig citera Bothén från 1902: " Ringtrasten förekommer äfvenledes häckande såväl på fastlandet som på en del af de större öarne i skärgården, men ej på långt när så allmänt som föregående art." (som var koltrast)

Han berättar också att man i början av februari 1889 kunde köpa flera nydödade ringtrastar, tillsammans med rödvingetrast och koltrast på en torghandel i Göteborg, vilket visar att dessa även övervintrade.

Efter de stora sillperioderna blev hela Västkusten avskogat för att bli ved till de stora trankokerierna och de kala biotoper som skapades passade säkert ringtrasten bra, dessutom var det ju inte riktigt samma befolkningstryck på kusten som idag.

Så summa summarum är det fullt rimligt med häckande ringtrast i Slottsskogen.

2009-05-06 16:40:27


Niklas Aronsson     



Litet förtydligande bara: Första meningen borde fått en geografisk bestämning. Jag menar givetvis att ringtrasten hade en liten population här på Västkusten, framför allt från Göteborg och norrut i Bohuslän.

2009-05-06 17:04:43

 
Magnus Lundström     



direktlänkar

artlista:
http://www.artportalen.se/birds/listor/listor_artlista.asp?year=&lokalid=7146

Skådarliga:
http://www.artportalen.se/birds/listor/listor_personer.asp?year=&lokalid=7146



2009-05-06 20:05:50



Svara på
detta inlägg