FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
gamla tidskrifter

Nils Abrahamsson     



GOF fick ett mejl från Bo Johansson ang gamla fågeltidskrifter.
Mejlet finns här nedan. Ngn som är intresserad?
Svara till
bo.johansson3@telia.com

/GOF gnm Nils Abrahamsson

Hej!

Mitt namn är Bo Johansson och bor i Alafors utanför Göteborg.
Vi skall nu flytta in till sta´n och skall göra oss av med lite saker.
Jag har t.ex. Vår fågelvarld (SOF) årgång 1961-1970 och 1994-2008, Sveriges Natur (SNF) årgång -69-06, Fågelåret (SOF) -94-00, Sveriges Natur årsbok -62-86 och Fåglar på västkusten (GOF) årgång 83-08. Något exemplar kan saknas i dessa serier. Jag har dessutom div. annat t.ex. några ex. av Skaraborgsnatur, Grus
(Västergötlands Ornitologiska Förening) och Svarthaken ( Falbygdens
Fågelklubb).
Om inte ni vill ha något kör jag till tippen med dem.

Hälsningar Bo Johansson

2009-05-18 13:41:59


Daniel Gustafsson     



Jag är endast perifert intresserad av dem, men kunde han inte köra dem till pappersåtervinningen istället? Eller faller jag offer för ett talesätt?

2009-05-18 21:46:14


Niklas Aronsson     



Bättre en fågel i handen än tio i skogen? Liten tuvsnäppa stjälper ofta stort lass? Man ska inte kasta stenkvätta i glashus? Eller vilket tänker du på Daniel?

2009-05-19 11:46:29


Johan Svedholm     



Ja, vi är många som undrar. Kan det kanske varit

-Gå inte över ån efter vattenrall?
-Ensam är stork?
-Av skedand blir man vis?
-Ge dig inte på bergand när det finns småskrak?

Eller kanske Heidenstams gamla klassiker:

- Bättre kryssa den string som brast än att aldrig hänga in båglärka?

2009-05-19 13:57:57


Daniel Gustafsson     



Ja, svenskan är ju full av de här små guldkornen. Era exempel skulle mycket väl kunna passa in, men "Roskarl reder sig själv", tänkte jag, och vill därför lägga ut texten innan jag kommer till själva pudelns tärna:

Kan det vara "Ta skedand dit man kommer" jag tänkte på, kanske? Den blir ju inte spontan om man kånkar med sig den hit och dit, men de tänkte ju sällan i de banorna förr i tiden (d.v.s. när det begav sig, när det nu var; troligen innan jag flyttade till Göteborg). "Kärlek börjar alltid med vråk" är en annan klassiker. Vissa använder sig av en påhängd sats "och slutar med lammgam", men det förefaller vara regionalt. Ingen av dess passar direkt in på den givna situationen, dock.

Det finns ju alltid "Morgonstund har guldtrast i mund", vilket är själva anledningen till att många av oss alls går upp på morgnarna, men dessvärre är ju inte allt guldtrast som glimmar... Betänk dock att även en blind höna kan hitta en kornsparv, så ge inte upp!

"Bättre att fly än att illa vaktel", då? Var det det jag tänkte på? Verkar orimligt. "Den som sparv han har"? Nej, inte heller det. Nu har det hela ju övergått till att bara byta ut ord till fågelnamn, oavsett om transformeringen lyckas vidmakthålla någon form av inre sammanhang och något som kan liknas vid grammatik eller inte. Det är uppenbart att skribenten drar alla ordstäv över en kamskrake! Kan vi ha de så?

Det är hur som helst svårt att sluta, och ger man sig in i leken får man ju leken åda, och lika barn kricka bäst, som det heter. Minns: det är saligare att knipa än att glada, och ett gott skratt förlänger ibis! Har man tatt svan i båten får man banne mig ro den i land, också!

Eftersom vi tydligen nu har lämnat all vett och sans bakom oss, är det bara att satsa på horisonten och trampa gamen i botten. På en rullande sten växer ingen mosnäppa, och lom byggdes inte på en dag:

Finns det hjärterum finns det stjärtmesrum!
Först till kvarn får först svala!
Gråt ej över spilld hök!
Grässångare är alltid grönsångare på andra sidan!
Hungern är den bästa kråkan!
Rödspov går före fall!
Vi är det biäter!
Hämnden är spov!
Inget ont som inte har polyglott med sig!
Man kan inte lära gamla hundar Sitta(1)!
Nöden har ingen slaguggla!
Tillfället gör uven!

Nej, nu tycks fantasin ha kommit till vägs Ente, så att säga.

Nåväl, det var det väl snarare användandet av "köra till tippen" i överförd bemärkelse jag fiskade efter, men det blev ju roligt ändå, troligen för att "tomma thunberg skramlar mest". Däremot så luktar ju, som bekant, eget beröm grylle, så jag avrundar med följande tänkvärda ord:

Vi har väl alla någon gång suttit med skäggmes i brevlådan, även om vi kanske inte vill erkänna det så här offentligt...

---
(1) Veckans kluring! Som en ledtråd kan jag påpeka att man, speciellt i skådarsammanhang, bör rätta munnen efter nötväckan. Kan du lista ut sambandet? Skicka din lösning eller en annan lösning i ett omärkt kuvert till valfri adress, och du har chansen att vara med i en stor dragning och vinna bland annan en brödrostand (ej amerikansk!), tre kilo kafferseglare, och en resa till valfri förort. Som tröstpriser delas ut presentkortstjärtar som kan inlösas mot diverse varor på speciellt utvalda butiker i ett närområde, bland annat Ica Fokustlabb i Gårda eller Alkademibokhandeln i Vasastan.

2009-05-19 14:43:27


Daniel Gustafsson     



Eget beröm luktar grylle, som jag skrev ovan, men efter att ha läst igenom det där svamlet så måste jag säga att jag är oerhört nöjd med en del av dem.

Men nu tillbaka till den ursprungliga tråden, och ursäkta att den helt torpederades ner i nån sorts gröt.

2009-05-19 14:53:18

 
Nils Abrahamsson     



Gröt var väl orättvist. jag gillar gröt...
Om Bo läst "sin" tråd så ligger nog tidningarna på tippen redan :-) Off topic är ju inte ens förnamnet
Och med "tipp" menas säkert återvinningen, ngt annat finns väl inte längre.


2009-05-20 10:27:45



Svara på
detta inlägg