FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tornseglare

Thomas Hasselberg     



Jag är nu klar med den första filmen på Tornseglare där man ser ett par som håller på att etablera sig i min holk som jag monterat video i länken till YouTube är:
http://www.youtube.com/watch?v=oY-tEdk-XT8
Ni kan även nå den från min hemsida : thasselberg.se

2009-05-27 10:36:25


Fredrik Kronhamn     



Intressant med en inblick i tornseglarnas ganska så hemliga leverne. Vilken tid på dygnet är sekvenserna tagna och med vilken slags utrustning?

2009-05-27 15:07:08


Thomas Hasselberg     



Ja jag tycker det är väldigt intressant att kunna kika in på detta viset dom värkar ha de mysigt.
En så länge är dom ute på dagarna dom kommer in vid 19 tiden och sticker ut vid 7,30 tiden.
Kommer äggen snart så skulle man kunna förmoda att parningen har skett på vägen hit i luften.
Jag vet inte hur lång tid det är från parning till ägg ?
De vore kul om någon viste.
Utrustningen är köpt på Jula i Sisjön heter Luda Elektronik det är en trådlös ljud och bildöverföring som jag kopplat till en tv med video jag omvandlar sedan vhs formatet till digitalt.

2009-05-27 15:34:03


Nils Abrahamsson     



ojojoj, så häftigt!!!!

ungefär vilka mått har du på holken?
jag gjorde några holkar för ett par år sen men har aldrig sett ngn där. Och hur sitter den relativt taket?
dom verkar ha lite bättre plats när dom ligger skavfötters :-)
Enligt en bok jag kollade i så ruvar dom 18-19 dygn, omväxlande hona hanne, men det tar 45 dygn för ungarna att bli flygga. Där står även att äggen läggs i början av juni.

2009-05-27 18:41:50


Thomas Hasselberg     



Det är en radhushålk med 2 fack tror att det är ungefär 20 gånger 25 cm med krypgång på 30 cm jag väntade i 9 år.
Holken sitter under takuthänget innanför hängrännan.
Vad jag undrar över är hur lång tid det tar från parningen till ägg ? viste man de så kunde man ju räkna ut om dom parat sig i luften.
Fråga två hur lång flygtid är det från s Africka ?

2009-05-27 19:13:39


Peter Strandvik     



Jag har oxå fått tornseglare att häcka i en holk på gaveln, men ett ett tips/ och en förutsättning, är att det måste finnas en gammal bobale i holken, som seglarna sedan använder.

I mitt fall har pilfinkarna först häckat i holken.
Jag prövade fyra varianter av konstgjorga/ditflyttade bobalan, men det fungerade inte innan pilfinkarna banat vägen

Peter S

2009-05-28 09:19:51


Hans Börjesson     



Låter som du har en rosenfink i bankgrunden också!

/Hans

2009-05-28 11:01:44


Hans Börjesson     



Ja bakgrunden ska det såklart stå....

2009-05-28 11:03:42


Thomas Hasselberg     



Jag fick riva ut ett gammalt Pilfinksbo för dom hadde blokerat hela krypgången.
Numera stänger jag holken fram till 15 Maj jag har klippt torrt gräs som jag blandat med kutterspån.
Jag undrar fortfarande om det är någon som vet hur lång tid flygningen från Afrika till Sverige tar viste man de så skulle man ju kunna räkna ut om dom parar sig i luften på väg hit om jag kan hålla full koll på äggläggningen.
Jag har inte kunnat se någon parning i kameran.

2009-05-28 19:07:37


Nils Abrahamsson     



Verkar som dom håller på länge. Jag hittade detta på nätet om Londons tornseglare, borde ju gälla även våra.

Arriving from the South, (reaching the Middle-East in February, Naples in April, London in May)

"From the south" innebär södra delen av Afrika enl samma artikel.

2009-05-29 00:22:37


Thomas Hasselberg     



Första ägget var synligt idag kl 11,30 det är då 10 dagar efter det att dom kom till holken då måsste det betyda att befruktningen skett påväg hit fantastiskt

2009-05-31 15:11:00


Thomas Hasselberg     



Nu har andra ägget kommit jag är lite förvånad över varför fåglarna inte ligger på äggen.

2009-06-03 19:46:36


Mats Björkqvist     



Här är lite info på engelska om hur man får tornseglare att häcka.
Texten kommer från den tyska CD-boxen The BIRD SONGS
of Europe, North Africa and the Middle East av Andreas Schulze och Karl-Heinz Dingler.

"Many years of investigation show that swifts may be
attracted for settling, if response calls are played
back from a sound device. The best time to do
this is between 6 and 8 o’clock or 20 and 21:30
o’clock during good weather conditions. The
loudspeaker should be attached to or inside the
28 nest box. The best season is from the beginning
of May to the beginning of June, but also later,
until the end of July. Prospectors may remember
the localities until next breeding season! The
recording on this mp3 should be played continuously
and with maximum volume. This soundrecording
is useful to settle swifts and has been
tested very successfully. More information may
be obtained from the Edition AMPLE CD How
to Attract Swifts Using Response Calls, which
includes English, Dutch, French and German
instructions."

Mats

2009-06-03 22:21:16


Niklas Aronsson     



Kul!

Du undrar varför inte fåglarna redan ligger på äggen. Svaret är väl att kullen inte är färdiglagd? De lägger för det mesta 2-3 ägg och i undantagsfall 4 ägg. Ruvningen påbörjas inte förrän alla ägg i kullen är lagda, på samma sätt som hos de arter som så kallad synkron kläckning, vilket inkluderar de flesta holkfåglar i alla fall.

Du varierar en del hur lång tid det tar från parning till ägg. För vissa arter går det fort och då kommer ägget inom ett dygn. Därför kan det vara olika pappor till ungarna i en kull hos t ex flugsnappare. Men hur det är hos seglare vet jag inte. En del fåglar kan spara sperma och då behövs ingen ny parning så att säga.

Det du skriver om att befruktningen skulle ha skett på vägen hit motsägs av följande på Wikipedia: "Partnerna anländer inte gemensamt till häckningsområdet, utan oftast med ungefär 10 dagars skillnad." Källa: HBV Band 9




2009-06-04 09:07:00


Kristian Thisted     



Har också undrat över ägg utan ruvning och varför blir de inte kalla då? De borde ju "dö" på bara några timmar, eller?

/K

2009-06-04 14:51:43


Niklas Aronsson     



Så är det faktiskt inte. En blåmeshona täcker ibland, inte alltid, över äggen med dun när hon är utanför holken. Men under de 10-15 dagar som kullen läggs, ett ägg om dagen, ruvar hon inte äggen. Mot slutet börjar hon ligga allt mer på äggen, men då med bara fjädrarna mot äggen och inte med ruvfläcken. Ofta börjar hon sedan aktivt att ruva äggen på det näst sista.

Jag mailade för övrigt med Tim Birkhead förut idag som är en världsauktoritet på äggläggningsområdet. Han svarade bland annat att det tar minst 23 timmar för ett ägg att utvecklas från parning till ägg, men alla fågelarter kan spara sperma i upp till tre månader. För holkfåglar gäller i princip att de kan spara sperma i två veckor som längst.

Mer avslöjar jag inte nu, utan det får ni läsa i den holkbok som jag i princip är klar med nu och som kommer att lanseras i början av oktober av SOF.

2009-06-04 18:13:24


Thomas Hasselberg     



Jag tacka så hemskt mycke för denna informationen Niklas Aronsson de hade jag ingen aning om att äggen kunde va kalla.Nu idag har en fågel liggat inne nästan hela dagen förmodligen är de tredje ägget på g och då hoppas jag dom samlar ihop äggen för ruvning.
Va så orolig för att äggen låg spridda vind för våg TACK nu kan jag sova lugnt inat.


2009-06-04 19:27:48


Thomas Hasselberg     



Nu tre ägg inga fåglar inne och oreda bland äggen

2009-06-05 13:51:23


Göran Karlsson     



Appropå tornseglarhäckningar har jag nu en tornseglare som häckar i en vanlig starholk sedan starungarna lämnat den. Har läst att tornseglare häckar i trädhål i norra Sverige men aldrig har jag sett eller hört att det skulle förekomma i södra delen. Någon annan som iakttagit något liknande?

2009-06-05 22:55:06


Niklas Aronsson     



Hur går det för seglarna?

Nyfiken!!!!

2009-06-08 23:34:13


Peder Kinberg     



Intressant läsning. Jag har själv försökt hjälpa tornseglarna genom att lätta på några takpannor, men utan framgång.
I Värmland, Västra Ringstad, där jag är några dagar varje år, sitter det holkar på nästan varenda ladugårdsvägg (mitt på väggen) med lyckade häckningar av både stare o tornseglare. Starholkar är det med något större hål.

2009-06-10 13:42:35

 
Thomas Hasselberg     



Igår såg jag för första gången att alla tre äggen låg samlade på ett ställe och nu idag ligger en fågel kvar och alla äggen täckta så nu har nog ruvningen startat.
Nu har jag en fråga kan ruvningen avbrytas och sedan återupptas ?

2009-06-11 08:45:46



Svara på
detta inlägg