FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Rapphöna i Torslandaviken 17/6.

Magnus Persson     



Jag rapporterade 17/6, 2 ex Rapphöna. Båda individerna hördes från Hästholmskanalen på arendalssidan i höjd med Volvo Bus, där fåglarna befann sig i "sänkan" på Flatholmen. Det kan ha varit tre individer. Med osäkerhet om eko, kan en tredie individ befunnit sig i krokarna om Södskärsdammen.

Hur vanlig är arten på lokalen, då denna observationen ger misstankar om häckning (tid/beteende).

2009-06-18 09:52:31


Johan Svedholm     



Det finns inga säkra observationer på lokalen sedan 1998, och inga överhuvud taget från sydvästra Hisingen sedan 1999.

2009-06-18 11:32:50


Magnus Lundström     



Det har dock varit några osäkra obsar av rapphöna vid Torslandaviken under de senaste 2-3 åren av olika rapportörer vill jag minnas. Vet själv att jag hade något som flög upp längs vägen vid syrhålakanalen längre ut mot vindkraftverken men rapporterade inte då obsen ej kunde säkras. Hur som helst mycket trevligt att arten hittat tillbaka till detta minst sagt fragmenterade område! Men hur går det för rapphönsen på Galterö? De har väl bara blivit färre och färre? Nu borta?

2009-06-18 13:52:10


Magnus Lundström     



Eftersom rapphönsen har svårt att klara vintrarna om man nu kan kalla de senaste vintrarna för det så kanske det skulle vara läge att dra igång en matning nånstans vid Torslandaviken.

2009-06-18 13:54:35


Johan Svedholm     



Även på Galterö går det uppenbarligen dåligt för rapphönsen. Inga rapporter hittills i år, och endast två fåglar rapporterade förra året, och inga ungfåglar eller andra häckningsindikationer. Frågan är hur det ser ut på andra, mindre välbesökta öar i södra skärgården? Det vore ju hursomhelst görkul om det kunde bli en återetablering i artens forna häckningsområde i Torslandaviksområdet!

Området är ju som Magnus L. påpekar starkt fragmenterat, men biotopen som sådan känns väl inte helt fel även om det förekommer mycket störningar.

2009-06-18 14:14:14


Magnus Persson     



Störningarna har ökat markant iom konteinerdepon på Risholmen, säker med 2-3 siffrig frekvens. Spännande att höra Rapphönsen först nu, då jag för det mesta är där på kvällarna. Lugnar vinden ner sig ikväll, så blir det återbesök.

Glad Midsommar ;~)

2009-06-18 16:50:14


Jon Hessman     



Hej! Jag har försökt leta efter rapphönsen på galterö flera ggr i år, tyvärr inte en enda obs :( Väldigt tråkigt tycker jag, och en vändning är väl knappast att hoppas på...

2009-06-19 20:10:55


Björn Dellming     



En fundering... Flygsträckan från Galterö till just torsvikenområdet är ju inte så värst lång... Skulle det kunna vara samma fåglar?

2009-06-20 00:53:46


Uno Unger     



Som Johan nämnde har inga säkra obsar av rapphöna noterats i Torslandaviken under senaste 10-årsperioden. Rapphöns är ju inte kända för att röra på sig så långt, så om nu rapphöns åter slagit sig ner i området, vore det på sin plats att kolla med jaktlag och jägarföreningar på västra Hisingen, ty uppträdandet kan mycket väl vara ett resultat av utsättning för jaktändamål.

2009-06-25 14:57:44


Magnus Persson     



Var nere på Flatholmen i kväll mellan 19:30 till 20:30 för att spana i sänkan mitt på holmen. Till min förvåning har det nu anlagts en motokrossbana i hela östra sänkan. Banan är uppkörd med någon liten traktor, ca 1 m brett och slingrar sig över hela östra svackan. Jag upptäckte banan först då jag stod på bergknallen vid vindkraftverket, precis samma plats jag befann mig förra helgen, då utan bana. Man (någon/några) har m.a.o. lagt energi på att göra sig en bana m.h.a. traktor och man kan förmoda att banan fortsatt kommer att nyttjas. Vakbolaget/n har förmodligen svårt att mota bort alla krossutövare, och frågan är förmodligen alltid högaktuell för torslandakomitten/GOF, men någon typ av påstötning till markägare/marknyttjare börjar kännas högst aktuell då krosskörning tycks öka i Torslandaviken.

Jag vet förnärvarande inte riktigt vem jag riktar mig till i denna skrift utan vill bara informera. Dock knyter jag mina händer i byxfickorna och tänker onda tankar (ej lämpliga att uttrycka här) om vandalerna.

Vad göra?

PS!
Såg vid tillfället fasankycklingar i sorlek som stare och de flög (jag stötte dom), visseligen bara en kort sträcka, samt en rådjur som precis tycks ha fött (stor öppning och kladdig i de bakre regionerna).

2009-06-26 21:54:45


Stina Thelander     



Ja, detta med intressekonflikter är inte lätt. Jag har mailat Kåre Ström, som är vår Torslandaviksguru och jag har även mailat ordf. i FTN (Föreningen Torslandavikens Naturreservat). Båda verkar just nu vara mail-lösa och telefonledes stör jag inte förrän efter helgen.

Det är ju inte meningen att man ska anlägga motocrossbanor och än mindre använda dessa. Våra strategier hittills har varit att prata med utövarna av sporten när vi träffar på dem eller att ringa polisen (114 14) då ungdomarna är ute och kör. Jag har lyckats få ungdomar att förstå att det är förbjudet så de har kört därifrån medan jag varit där. Vid något tillfälle har jag även fått en förälder att köra därifrån med sina ungdomar. Men det är värre med föräldrar eftersom
de vill ha tydligare förklaring till varför det är förbjudet och dessutom har de lärt sig att vissa regler måste man bryta mot för att tillvaron ska fungera.

Polisen har jag inte ringt, men många andra har gjort det med blandat resultat.

Det är bara att inse att våra hittillsvarande strategier inte fungerat. Ibland tänker jag ”ungdomarna är ju ändå som fåglar, som har hittat en fantastisk biotop att vara i.” Och då inser jag att det finns endast två alternativ att lösa konflikten: Antingen får vi hjälpa till att skaffa annan plats för motocrossförarna eller får vi göra dom till fågelskådare allihop.

Jag försökte gå endast vissa av banorna i förmiddags, men det blev ändå ganska långt i solggasset. Och så vackert! Blomsterprakten ar enorm, törnsångarna ljudliga, fjärilarna många och kaninerna faktiskt rätt kul. Utsikten från ”andra högen” är ju helt fantastisk!

Vi får höra vad Kåre och Rune säger efter helgen.

/Stina


2009-06-28 10:43:35

 
Stina Thelander     



Har pratat med Rune, som menar att vi får kolla av så det inte blir ett alltför permanent körande. Vi har bra kontakt med markägaren, dvs Hamnen och bör informera om läget efter semestrarna. Det Rune tycker är bekymmersamt är ju att det ser ut som det gör och alltså inbjuder till aktiviteter av motocrosstyp.

När Östra Stranden rustats upp så kommer det säkert att kännas betydligt värre att köra motocross.

Frågan är givetvis hur vi ska få loss pengar från våra tilltänkta sponsorer så Östra Stranden blir som vi tänkt.
Hur vi tänkt framgår av dokumentet ”Programhandling Östra Stranden” från 2006, som finns på GOF:s hemsida under Fågelskydd och vidare Torslandaviken.

Har inte haft kontakt med Kåre ännu.


2009-06-30 16:09:38



Svara på
detta inlägg