FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Färre svalor och måsar?

Gunilla Jarfelt     



Jag har de senaste dagarna fått två frågor från mina arbetskamrater angående om det i år finns färre fåglar av vissa sorter än vanligt.

En av mina kollegor tycker att han ser mycket färre svalor i år, och då tänker han speciellt på hussvalor och ladusvalor, men även tornseglare. Han brukar alltid ha häckande hussvalor säger han, men i år har inte en enda synts till. Han bor i norra Bohuslän.

En annan kollega uppmärksammade när han var på Brännö i midsommarhelgen att där knappast fanns en enda måsfågel. I alla fall såg han ingen.

Är detta någon som någon av ni andra lagt märke till, och vet ni i så fall några möjliga orsaker till minskningarna?

Jag har själv tidigare hört att fåglar som övervintrar söder om Sahara får det svårare och svårare att ta sig över denna sandöken, eftersom den breder ut sig och det alltså blir en större yta att korsa utan att kunna fylla på mat och vatten, men sedan har jag också hört från annat håll att det inte är så att Sahara blir större; öknen bara flyttar på sig.

Åsikter? Synpunkter?

2009-06-26 10:07:23


Niklas Aronsson     



Den här typen av undringar från folk tycker jag är väldigt vanliga och gemensamt är alltid att det handlar om en art som mer eller mindre har försvunnit.

Vare sig seglare, svalor eller vitfåglar finns med bland de arter som ligger i topp på avvikelser från förväntad rapportering, vilket innebär att de inte förhåller sig annorlunda till förra årets rapportering med som mest några tiotal procent. Att man genom att studera en enda lokal skulle kunna verifiera en så lite förändring är naturligtvis uteslutet, alltså är deras observationer något som är en realitet i just på den lokalen.

Att sedan vissa arter minskar är ju ställt utom allt rimligt tvivel, men då handlar det om en mer utdragen minskning än att 90 procent av en art försvinner från ett år till ett annat.

Jag såg för övrigt tre bivråkar förut idag. Det är två fler än i fjol under samma månad. Borde jag då dra slutsatsen att arten ökat med 300 procent? Det tror jag ingen anser, populationsförändringar kräver mer studier än så.

Själv tycker jag att det är intressantare att fundera på varför det är så hejdlöst många fler trastsångare och rördrommar i år jämfört med ifjol! +130 procent i antal rapporter enligt Svalan. Gissningsvis måste förra årets häckning ha varit väldigt lyckad. Eller?


2009-06-26 20:58:32


Jörgen Grahn     



Beträffande "varken ... finns med bland de arter som ligger i topp på avvikelser från förväntad rapportering": Svalan är väl ändå ganska oanvändbar för att se fluktuationer för relativt vanliga fåglar, i och med att folk inte rapporterar dom. (Tills nån klagar på att de blivit ovanliga, för då börjar fler rapportera, och då verkar de i stället ha ökat).

2009-06-27 07:48:25


Niklas Aronsson     



Stämmer naturligtvis.

2009-06-27 10:05:35


Gunilla Jarfelt     



Jag var väl inte direkt ute efter några exakt vetenskapliga siffror, men jag tänkte att någon kanske hade haft liknande funderingar.

Jag tycker som princip att när "allmänheten" ställer frågor till en, så försöker man svara så gott man kan. Och om man inte kan, så frågar man någon som gör det.

Det var därför jag ställde frågorna här, för jag hoppades på lite allmän "spåning". Är det alltså fler som har samma känsla, eller är dessa fenomen oerhört lokala för en viss lokal i norra Bohuslän respektive Brännö?

2009-06-29 13:23:56


Roger Eskilsson     



Hej Gunilla
Om du går in på svalan och söker på Brännö så är de många rapporter i år. Jag själv har varit ute på Galterö vid flera tillfällen som ligger strax V om Brännö och jag har inte tänkt på någon minskning av fåglar.

2009-06-29 16:02:13


Niklas Aronsson     



Det är jättebra Gunilla att försöka svara "allmänheten" så gott man kan på den här sortens frågor, jag menar inget annat. Men vad ska man svara?

I ditt sista inlägg undrar du om dessa fenomen är lokala för en viss lokal i Bohuslän respektive Brännö. Vilka fenomen undrar jag då? Att två personer uppger att de ser färre individer av vissa arter, eller att det de facto är färre individer av vissa arter? Det sista vet vi ju faktiskt inte, eller hur, därför är det svårt att svara på varför arterna har minskat.

Jag tror man får försöka resonera med personerna på vilka grunder de tror att fåglarna har minskat, om det kan finnas andra skäl till varför de tycker att de ser färre. Kanske var observatörerna på plats en annan tid på året, kanske kortare tid?


2009-06-29 16:27:49


Gunilla Jarfelt     



Mannen som frågade om svalorna är permanent vid lokalen, eftersom det är hans bostad. Det brukar alltid fara omkring en massa svalor (och seglare :-) ) hemma hos honom säger han, och han brukar också ha häckande hussvalor (och förmodligen även ladusvalor och tornseglare), men i år har han inte ens sett några svalor, än mindre häckar de ju då, så klart.

Brännöobservatören var bara där tillfälligt, så hans kommentarer kan naturligtvis vara orsakade av tillfällilgheter. Vi konstaterade dock, han och jag, att fiskmåsarna i alla fall tycks frodas i industriområden som det där vi jobbar, även om de inte är lika frekventa i havsbandet nu för tiden.

2009-06-30 09:26:57


Stig Fredriksson     



Frågan om vissa fåglar blivit ovanligare känner vi säkert alla igen, ett tecken på det stora allmänna fågelintresset. Självklart försöker jag svara så gott jag kan, får ofta veta något jag inte visste tidigare.

1) fåglarna har flyttat sig till annan plats, beror på näring, klimat, något har hänt med naturen
2) man själv är mindre på plats
3) fåglarna har minskat i antal. Men det lär krävas rejäla minskningar för att man ska upptäcka detta i vart fall för de vanligare arterna och man måste räkna. Jag karterar sångfåglar i Slottsskogen, vissa år sjunger från 70 hanar mot 35 året före, vilket inte alls märks när man går runt utan att räkna. Dock tycks det på denna plats i år finnas max 15 par och DET märks. Likaså övervintrade rödhake sparsamt för något decennium sedan, nu blir den en allt vanligare vinterstannare. Och ladu- och hussvala setts mycket mer i vår än tidigare över Slottsskogens dammar beror inte BARA på flitigare besöksfrekvens i denna park.

Exemplen kan mångfaldigas, men detta bidrar till att göra fågelskåderi spännande, det händer alltid något. Turkduva, skäggmes och ägretthäger.



2009-07-05 10:28:10


Niklas Aronsson     



Max 15 par sångfåglar? Låter som du har en väl snäv definition! :-)

2009-07-05 10:56:03


Nils Abrahamsson     



Jag kan ju fylla på med några kommentarer om svalor från en annan plats här uppe i norra Bohuslän.
Här på ön är det ingen minskning av svalor, möjligen lite tunt med hussvalor men både ladusvalor och tornsvalor :-) är nog helt normalt. Vad jag kan bedöma utan att direkt räkna dom.
Även fiskmås verkar normalt även om dom ofta bor på hustaken istf på holmarna (minken?)
Och trutar är det gott om. Både svarta o gråa.

Däremot försvann näktergalen helt för tre fyra år sen (vill minnas jag öppnade en tråd om det här) och dom har aldrig kommit tillbaka. Från fem/sex under många år till noll från ett år till nästa.
Ökentrumpetaren har oxå blivit ovanligare... :-)

Men det är väl eg mer osannolikt att populationerna skall vara statiska?

2009-07-05 12:26:38


Kristoffer Nilsson     



Ja, det är alltid intressanta frågor det här. För egen del har jag i många år inventerat olika miljöer en hel del i främst maj/juni och är ute mycket i allmänhet och i år är min känsla att det är ovanligt gott om gärdsmyg och svarthätta (kanske även svartvit flugsnappare, men här kan jag nog luras eftersom jag säkert i många fall stöter på samma familjegrupper) medan det är sämre med ärtsångare och blåmes. Vad säger ni andra? Må väl!

2009-07-08 12:23:45


Elon Wismén     



Kommer kanske lite bort från den ursprungliga tråden nu. Men mitt intryck är lite som Kristoffers, väldigt mycket gärdsmyg och svarthätta, och jag har också sett fler svartvita flugsnappare än tidigare år. Däremot har jag knappt sett en enda stjärtmes trots en massa besök i lämpliga skogar, kan det tyda på nåt?
Vad gäller blåmes så har jag hört att häckningarna gick dåligt i Norrland men hur det är hos oss vet jag inte...?

2009-07-09 12:05:08


Stina Thelander     



Det är ju rätt spännande med populationsförändringar för fågelarter antingen det är subjektivt uppfattade förändringar eller mera inventeringsmässigt dokumenterade. I de flesta fall bygger ju även analyser efter mångårig inventering på hypoteser, som inte är helt lätta att bevisa. Orsaken till gärdsmygens ökning är troligen att det blev så många bra rotvältor att bo i efter stormarna Per och Gudrun och att det sedan dess egentligen inte har varit någon riktigt kall vinter. Förklaring till svarthättans ökning finns att läsa på sidan 288 i vår ATLAS - bok. :-)

/Stina


2009-07-13 10:17:47

 
Jörgen Grahn     



För att återvända till svalor kan jag nämna att jag räknade hussvalorna längs en gata i Falköping i helgen. 9 bon
jämfört med 20--21 de senase fyra åren. Men innan dess var
de 13 och innan dess 32. Antingen växlar antalet mycket,
eller så flyttar de runt. Jag vet alltså inte, fast jag har
räknat bon sen 1996 (med 15 bon).

2009-07-19 16:26:20



Svara på
detta inlägg